- CIO Sweden:

Högt spel på kontoret

Av

Sida 2 / 2
Och det finns faktiskt redan företag som levererar spelifieringstjänster. En av de största är Badgeville, som startades upp i Silicon Valley 2010. Riktigt stora företag som Deloitte, Samsung, EMC, CA och NBC har alla använt sig av Badgevilles hostade tjänster för incitamentsprogram till kunder och anställda.

Iden till Badgeville uppstod på Epinions, en produktrecensionssajt som senare blev uppköpt av Shopping.com (idag i sin tur uppköpt av Ebay). Där jobbade Wedge Martin, idag CTO på Badgeville. Han lade märke till hur mycket krut Epinions användare lade ner på att skriva sina recensioner.
– Det var folk som jobbade massor av timmar och skrev texter utan någon annan ersättning än att de fick uppskattning från andra, säger han.

Martin sade upp sig från Epinions och pratade ihop sig med vännen Kris Duggan (idag vd på Badge­ville) om hur de kunde skapa en spelplattform för sajter som inte alls hade med spel att göra.
– Det verkade mer och mer vettigt. Vart jag än vände mig såg jag hur speldynamiken dök upp i olika sammanhang utanför spelen, berättar Martin.
– Tävlingen och motivationen är nycklarna, säger Jason Lander, vd på Hively, som erbjuder en onlinetjänst för att hämta in feedback från kunder. Här använder man en sorts spelifiering som förenklar feedbackprocessen med en uppsättning lättklickade gubbar, från glada till mycket mindre glada. Tjänsten ställer sedan samman användarnas feedback, som Hively-kunden kan använda för att förbättra sin kundservice.

Kom också ihåg att spelifierade system genererar massvis av data som du kan analysera för att stärka företaget på olika sätt. Det kan till exempel peka på vad som är hett just nu bland personal och kunder. Ett spelifierat utbildningsprogram kan visa hur snabbt de anställda kompetens­utvecklas, och i vilka moment de stöter på svårigheter. Över huvud taget kan spelifieringsdata hjälpa företaget att förfina sin verksamhet och dess olika processer.
– I princip är det genom att analysera kundernas dagliga feedback som vi kan förfina vårt erbjudande, säger Tom Richardson på Deloitte.

Ett företag där man är mycket nöjd med vad spelifieringen har gett är PaaS-leverantören Engine Yard.
– För oss handlar det om att hålla reda på användarbeteende, att skapa en positiv upplevelse och att känna igen den när vi ser den, säger Bill Platt, operativ chef på Engine Yard.



Engine Yard ville använda spelelement för att hjälpa användarna få ut mer av dokumentationen. Det företaget gör är att erbjuda webbteknik (i form av Ruby on Rails, php, Node.js) som hostad tjänst på nätet. Varje dag har tjänsterna ungefär 25 000 unika an­vändare.

Och för de användarna är dokumentationen mycket viktig. En användare som stöter på något riktigt knivigt problem, och inte hittar en lösning på något enkelt sätt, kanske blir frustrerad och slutar använda tjänsten. Och det vore ju synd – särskilt om andra användare redan har upplevt och löst samma problem och skulle kunna hjälpa till, helt eller delvis.
– Vi ville öka engagemanget, som vi mäter i hur länge folk stannar på sajten, hur ofta de kommer tillbaka, och hur mycket de jobbar när de är där. Om det engagemanget ökar, då vet vi att kunderna är mycket mer nöjda, säger Platt.

Så Engine Yard anlitade Badge­ville, som tillhandahöll en uppsättning koder Engine Yard fick lägga in på olika sidor på sajten. Sedan kunde Badgeville hålla reda på besök, beteenden, och inte minst hur olika saker hängde ihop.
– När du håller koll på användarna på det sättet börjar du snart förstå vad det är som ”låser in” ditt värdefulla innehåll, och vad folk letar efter men inte hittar, säger Platt.

Tillsammans tog Engine Yard och Badgeville fram en spelliknande miljö för dem som använde och bidrog till dokumentationsmaterialet.
– Det var förvånansvärt lätt att komma igång med märkessystemet, säger Platt.
– Det var bara att bestämma vilka aktiviteter vi skulle belöna. Att svara på frågor kunde ge ett märke, en buggrapport kunde ge ett annat. Märkena kan sedan öka i värde baserat på hur mycket arbete du lagt ner och hur mycket andra användare uppskattar det, berättar han.

Engine Yard började jobba med märkessystemet i januari, och i april var det skarpt. Från april till juni såg Engine Yard ”engagemanget” – mätt i antal interaktioner och kvaliteten på interaktionerna – öka med hela 40 procent. Företaget svarade också 20 procent snabbare på frågor och löste ärenden 20 procent snabbare. Enkäter visade även att kundnöjdheten gick upp från 96 till 98 procent under samma period.
– Vi får mycket bättre användargenererat innehåll nu, och det är lättare att hitta. Våra användare blir och känner sig sedda när de deltar, och vi får mycket bättre koll på vad som driver engagemang och inte, säger Platt.

IDG News


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Agil utveckling 2.0


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fakta

Att låna spelens belöningsmekanismer till mjukvara och arbetsprocesser kan vara ett sätt att motivera personalen. Här är tre tips för dig som vill prova. 

1. Ha ett ”Storyboard”. Det kanske viktigaste av allt är storyboard-planeringen, där man bestämmer vad i användarnas beteende man vill belöna. Lite som när man planerar en film bör ditt företag dra upp en ”handling” som användarna ska följa. Ni måste tänka ut ”uppdrag” åt användarna och olika vägar genom handlingen. Här tänker man inte på teknik, utan på upplevelsen man vill skapa.

2. Involvera HR. Ett bra ställe att börja tänka på spelifiering är på hr-funktionen. På hr har man troligen viss kompetens i att hantera anställdas beteenden och kanske redan har användbara system på plats. Glöm därför inte bort att involvera hr tidigt i processen.

3. Involvera linjecheferna. En annan grupp du ska involvera är linjecheferna. Det är de som vet mest om hur kunder och anställda interagerar med företagets system. De vet hur man kan motivera användarna och de är förmodligen bra på att bedöma om det går att fuska i de tävlingar man tänkt sig.Ofta får man nämligen bara en chans, så om man klantar till det på första försöket kommer folk att vara väldigt skeptiska när man försöker igen.

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Så dåligt går erp-projekten 2014


- CIO Sweden:

Europeiska moln utsätts oftare för cyberattacker


- CIO Sweden:

Ny säkerhetsrapport identifierar 9 riskområden


- CIO Sweden:

CIO fick pris dedikerat till sig av Pewdiepie


- CIO Sweden:

Duellen: Svenskbaserad it - eller sourcing i Ukraina?


- CIO Sweden:

Så blir du en bättre chef och ledare


- CIO Sweden:

Sandviks outsourcing "en enorm förändring"


- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO


- CIO Sweden:

"När apparna håller kontrollen"


Nu kan du nominera Årets digitala innovatör

- CIO Sweden:

De galnaste kontoren i Silicon Valley


- CIO Sweden:

Ny tjänst gör det lättare att få ersättning från flygbolagen


- CIO Sweden:

Kaspersky om cyberkriget: "Jag är paranoid - men optimistisk"


- CIO Sweden:

Grattis på it-chefens dag!


- CIO Sweden:

Hon är Stadsmissionens nya it-chef


- CIO Sweden:

4 frågor om stress


- CIO Sweden:

De 5 största it-haverierna


- CIO Sweden:

Han föreläser om "online-samhällets nattsida"


- CIO Sweden:

Greenpeace granskar it-jättar


- CIO Sweden:

Kundnöjdheten hög i omfattande outsourcing-studie

Event på G

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 3/2014

Ny! Lägesrapport 2014

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Har du rätt egenskaper för krisledning?


Appar förkortar avståndet mellan IT och slutkund

Krönikor

- CIO Sweden:

EA - stelt och orörligt eller något för flexibilitet


- CIO Sweden:

Zachman om Zachman


- CIO Sweden:

EA för att hantera applikationsportföljen

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Utvalda jobb

Mer business intelligence

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group