- CIO Sweden:

Högt spel på kontoret

Av

Sida 1 / 2
I dagens uppkopplade värld spelar alla spel. Ibland är spelandet uppenbart, som när tonåringar tillbringar timme efter timme i World of Warcraft eller i veckans storsäljare på Steam. Samtidigt kanske föräldrarna odlar spannmål i Farmville, eller tickar in hyra i Cityville. Men det kompetitiva spelandet tar också mindre uppenbara former som i sociala nätverk: folk uppdaterar status på Facebook, räknar hur många som gillar och kommenterar, eller räknar vänner eller följare på Twitter.

Vid en första anblick kanske allt detta spelande ter sig ovidkommande för it-avdelningen och för CIO:n. Men tittar man närmare ser man att mekismerna som vägleder och betygssätter Farmville-spelaren kan användas till mycket mer än att hålla reda på virtuella bondgårdar. Inbyggda i din egen mjukvara kan de hjälpa till att motivera anställda, hålla kunderna lojala – och inte minst ge massor av data som du kan analysera och förhoppningsvis förbättra verksamheten.

Det finns bestämda saker som kännetecknar ett spel. Det ska finnas mål för spelarna, och det ska finnas regler för hur man når de målen. Och det kanske viktigaste av allt är att spelet måste ha feedbackmekanismer så att spelarna vet hur det går för dem. När man tillämpar de här mekanismerna på aktiviteter i arbetslivet talar man om ”spelifiering”, ”gamification” på engelska.
– Med spelifiering belönar du det be­teende som du vill se hos användarna, säger Tom Richardson på revisionsjätten Deloitte.

De flesta företag, och säkert även ditt, är konstruerade för att verksamheten ska rulla på så effektivt som möjligt. Engagemanget hos anställda och kunder är en aspekt de flesta jobbar väldigt lite med. Med spelifiering kan man råda bot på den bristen genom att använda metoder från online-spel för att motivera och vägleda människor i affärsmiljö. Det säger före detta CIO:n Michael Hugos, som skrivit boken ”Enterprise Gaming” i ämnet.



Michael Hugos upptäckte spelifieringens potential (även om det inte kallades så på den tiden) när han var CIO på Network Services, ett företag som namnet till trots jobbade med att distribuera pappmuggar till kafé- och restaurangkedjor. Jättekedjan Starbucks brukade alltid beställa röda julmuggar i december till sina tusentals kafeer. Varje år beställde man lite för många. Så ett år utmanade de Network Services: var det möjligt att få ner antalet överblivna muggar med 50 procent? Och nästa år med ytter­ligare 50 procent?

Hugos tänkte först ta in en konsult för uppgiften, men det upptäckte han skulle kosta skjortan. Konsulten skulle dessutom knappast hinna klart i tid. December närmade sig! Så istället öppnade han upp alla lagerdata för alla regionchefer, och gav dem incitament att lösa problemet tillsammans: de som hade för många muggar fick skicka dem dit de behövdes. Och det året hade Starbucks bara 2 procent överblivna julmuggar – en halvering från förra årets 4 procent.

Vid första anblicken kan det se meningslöst ut, ur chefens synvinkel, att bygga in spelkontroller i företagsprogram som de anställda redan använder. De får ju redan betalt för att använda dem, liksom. Men pengar är inte det enda sättet att motivera människor, och inte alltid det effektivaste.

Tom Richardson på Deloitte förklarar hur spelifiering kan göra skillnad till och med i fullt kapabla företagssystem. Tänk bara på hur kul en hockeymatch skulle vara om ingen räknade vare sig mål, minuter eller någon annan statistik. Spelifiering kan göra rutinuppgifter mer njutbara för inte bara de egna anställda utan även för kunderna, som därigenom blir mer benägna att komma tillbaka. På Deloitte har man ett system med ”badges”, märken, för att motivera internutbildning. (Om du inte spelat datorspel de senaste tio åren: tänk simborgarmärket i hundra varianter, och ju fler man tar desto bättre.)
– Människan vill vara något större än sig själv, säger Michael Hugos.
– De drivkrafterna kan du dra nytta av. Spelstrukturen är ett naturligt sätt att göra det. Människan tycker om att spela. Det är helt enkelt så vi är skapta, säger han.

Spelelement i företagsmjukvara kan ta flera olika former. Du kan till exempel införa ett system med nivåer eller förloppsindikatorer där spelarna kan avancera genom att fullfölja en serie enskilda uppgifter. Eller så kan de få märken för uppgifter de klarat av. Företaget kan sätta upp en ”highscore-tavla” eller till och med sätta upp direkt kommunikation mellan olika användare för att främja tävlan och konkurrens i spelet. Företaget kan införa en virtuell valuta, som kan lösas in mot priser eller till och med mot pengar.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Trafikregler i informationskaoset


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fakta

Att låna spelens belöningsmekanismer till mjukvara och arbetsprocesser kan vara ett sätt att motivera personalen. Här är tre tips för dig som vill prova. 

1. Ha ett ”Storyboard”. Det kanske viktigaste av allt är storyboard-planeringen, där man bestämmer vad i användarnas beteende man vill belöna. Lite som när man planerar en film bör ditt företag dra upp en ”handling” som användarna ska följa. Ni måste tänka ut ”uppdrag” åt användarna och olika vägar genom handlingen. Här tänker man inte på teknik, utan på upplevelsen man vill skapa.

2. Involvera HR. Ett bra ställe att börja tänka på spelifiering är på hr-funktionen. På hr har man troligen viss kompetens i att hantera anställdas beteenden och kanske redan har användbara system på plats. Glöm därför inte bort att involvera hr tidigt i processen.

3. Involvera linjecheferna. En annan grupp du ska involvera är linjecheferna. Det är de som vet mest om hur kunder och anställda interagerar med företagets system. De vet hur man kan motivera användarna och de är förmodligen bra på att bedöma om det går att fuska i de tävlingar man tänkt sig.Ofta får man nämligen bara en chans, så om man klantar till det på första försöket kommer folk att vara väldigt skeptiska när man försöker igen.

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Lysande utsikter när CIO möter CMO


- CIO Sweden:

E-nationen söker styre


- CIO Sweden:

Uppkopplade bilar - en CIO-fråga


- CIO Sweden:

Comhems ComBack


- CIO Sweden:

Från fast till frifräsar-CIO


- CIO Sweden:

Ny svensk modell: Så jobbar du praktiskt med it-projekt-alignment


- CIO Sweden:

Krisplanen rullar ut på SAS


- CIO Sweden:

Så är det att vara CIO på framtidens kontor


- CIO Sweden:

Burgaren bara ett klick bort ...


- CIO Sweden:

Hitta balansen i din it-policy


- CIO Sweden:

Big data öser ner


- CIO Sweden:

Så blir din rekrytering en perfect match


- CIO Sweden:

Sociala medias mörka sidor


- CIO Sweden:

Mot den mystiska kvantdatorn


- CIO Sweden:

Fogden flyttar in


- CIO Sweden:

Jakten på superkrafter


- CIO Sweden:

Så fångar du slumpen


- CIO Sweden:

Digital revolution på Bonnier News


- CIO Sweden:

Digital revolution på Sats


- CIO Sweden:

Plats på scen för de nya super-CIO:erna

I juli månad tar CIO Sweden semester, och under tiden bjuder vi på ett antal favoriter i repris från året som gått.
Vår ordinarie rapportering är tillbaka i augusti. Tills dess – glad sommar!

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Ordning och reda


- CIO Sweden:

Säkerhet och kultur


- CIO Sweden:

Förlora inte kollen på digitala tjänster

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group