- CIO Sweden:

Så lyckas de med spelifiering

Av

En del företag har jobbat med spelmekanismer länge, utan att ha något snajsigt ord för det. Och för nystartade företag kan det vara en självklarhet.

Den allra mest framgångsrika spelifieringssatsningen hittills har kanske varit Foursquare. Det är helt enkelt en app med vilken man ”checkar in” på olika platser och etablissemang med sin smartphone och kan visa andra var man är någonstans. Sedan 2009 har Foursquare samlat på sig över 20 miljoner användare, som sammanlagt checkat in mer än 2,5 miljarder gånger.
Incheckandet i sig hade kanske inte räckt för att hålla användarna engagerade. Men Foursquare erbjöd också en rejäl uppsättning märken: man kunde få märken för allt från att ha varit först att checka in någonstans till flera incheckningar i rad eller att ha checkat in på flera olika ställen.* Idogt incheckande på Foursquare kan faktiskt löna sig ekonomiskt. Har man American Express-kort, till exempel, kan man få Foursquare-rabatt på olika butiker i USA.

På Salesforces årliga säljkickoff sätter företaget upp ett antal olika belöningsprogram för medarbetarna. Man kan börja samla märken direkt: man får ett märke genom att vara bland de 20 första på plats, eller genom att mingla med tio andra säljare. Att säljarna minglar med varandra ger dem exempelvis ett bättre kontaktnät när de behöver hjälp.
– Just inom sälj har man länge motiverat folk med belöningar, säger Linda Crawford, säljchef på Salesforce. Säljare tävlar om priser, resor, olika provisioner och bonusar.

Men på Salesforce bygger man nu in spelifieringens teknik i sina egna produkter.

Tidigare i år köpte Salesforce upp Rypple, ett företag med en plattform där medarbetare enkelt kan ge varandra virtuella priser och belöningar. På Dreamforce-konferensen i september i år visade Sales­fore hur man bakat in den tekniken i den nya hr-
tjänsten Work.com.

Fler företag funderar nu på att spelifiera. Wiseling, en nystartad nät-shop för begagnade modekläder, har provat med olika slags speldynamik för att bygga sin användarbas.
– Som ny spelare online är vi enormt beroende av sociala media för vår marknadsföring, så vi funderar alltid på sätt att öka engagemanget för oss i de plattformarna, säger vd:n Chelsey Bingham.

Wiseling har redan ordnat ett flertal tävlingar via sin blogg där man ska dela foton på Twitter och Facebook. Man överväger också att införa märken för att belöna användare som får många plagg sålda.
– Vi hoppas att statusbelöningarna ska locka användarna att engagera sig mer och stärka communitykänslan, säger hon.

IDG News


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Trafikregler i informationskaoset


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

CIO:erna som river ner för att bygga nytt


- CIO Sweden:

Lysande utsikter när CIO möter CMO


- CIO Sweden:

E-nationen söker styre


- CIO Sweden:

Uppkopplade bilar - en CIO-fråga


- CIO Sweden:

Comhems ComBack


- CIO Sweden:

Från fast till frifräsar-CIO


- CIO Sweden:

Ny svensk modell: Så jobbar du praktiskt med it-projekt-alignment


- CIO Sweden:

Krisplanen rullar ut på SAS


- CIO Sweden:

Så är det att vara CIO på framtidens kontor


- CIO Sweden:

Burgaren bara ett klick bort ...


- CIO Sweden:

Hitta balansen i din it-policy


- CIO Sweden:

Big data öser ner


- CIO Sweden:

Så blir din rekrytering en perfect match


- CIO Sweden:

Sociala medias mörka sidor


- CIO Sweden:

Mot den mystiska kvantdatorn


- CIO Sweden:

Fogden flyttar in


- CIO Sweden:

Jakten på superkrafter


- CIO Sweden:

Så fångar du slumpen


- CIO Sweden:

Digital revolution på Bonnier News


- CIO Sweden:

Digital revolution på Sats

I juli månad tar CIO Sweden semester, och under tiden bjuder vi på ett antal favoriter i repris från året som gått.
Vår ordinarie rapportering är tillbaka i augusti. Tills dess – glad sommar!

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Ordning och reda


- CIO Sweden:

Säkerhet och kultur


- CIO Sweden:

Förlora inte kollen på digitala tjänster

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group