- CIO Sweden:

Så lyckas de med spelifiering

Av

En del företag har jobbat med spelmekanismer länge, utan att ha något snajsigt ord för det. Och för nystartade företag kan det vara en självklarhet.

Den allra mest framgångsrika spelifieringssatsningen hittills har kanske varit Foursquare. Det är helt enkelt en app med vilken man ”checkar in” på olika platser och etablissemang med sin smartphone och kan visa andra var man är någonstans. Sedan 2009 har Foursquare samlat på sig över 20 miljoner användare, som sammanlagt checkat in mer än 2,5 miljarder gånger.
Incheckandet i sig hade kanske inte räckt för att hålla användarna engagerade. Men Foursquare erbjöd också en rejäl uppsättning märken: man kunde få märken för allt från att ha varit först att checka in någonstans till flera incheckningar i rad eller att ha checkat in på flera olika ställen.* Idogt incheckande på Foursquare kan faktiskt löna sig ekonomiskt. Har man American Express-kort, till exempel, kan man få Foursquare-rabatt på olika butiker i USA.

På Salesforces årliga säljkickoff sätter företaget upp ett antal olika belöningsprogram för medarbetarna. Man kan börja samla märken direkt: man får ett märke genom att vara bland de 20 första på plats, eller genom att mingla med tio andra säljare. Att säljarna minglar med varandra ger dem exempelvis ett bättre kontaktnät när de behöver hjälp.
– Just inom sälj har man länge motiverat folk med belöningar, säger Linda Crawford, säljchef på Salesforce. Säljare tävlar om priser, resor, olika provisioner och bonusar.

Men på Salesforce bygger man nu in spelifieringens teknik i sina egna produkter.

Tidigare i år köpte Salesforce upp Rypple, ett företag med en plattform där medarbetare enkelt kan ge varandra virtuella priser och belöningar. På Dreamforce-konferensen i september i år visade Sales­fore hur man bakat in den tekniken i den nya hr-
tjänsten Work.com.

Fler företag funderar nu på att spelifiera. Wiseling, en nystartad nät-shop för begagnade modekläder, har provat med olika slags speldynamik för att bygga sin användarbas.
– Som ny spelare online är vi enormt beroende av sociala media för vår marknadsföring, så vi funderar alltid på sätt att öka engagemanget för oss i de plattformarna, säger vd:n Chelsey Bingham.

Wiseling har redan ordnat ett flertal tävlingar via sin blogg där man ska dela foton på Twitter och Facebook. Man överväger också att införa märken för att belöna användare som får många plagg sålda.
– Vi hoppas att statusbelöningarna ska locka användarna att engagera sig mer och stärka communitykänslan, säger hon.

IDG News


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

I vimlet på CIO Awards


- CIO Sweden:

Mobiloperatören låter kunderna spara surftid


- CIO Sweden:

Allt fler jobb övertas av smarta maskiner


- CIO Sweden:

Inspiratörerna som vill hacka läroplanen


- CIO Sweden:

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet

Mellanchefer mest missnöjda på jobbet


- CIO Sweden:

Klas Bendrik, Volvo Cars, är Årets CIO 2014


- CIO Sweden:

Karolinska institutets SMS-livräddare är Årets projekt 2014


- CIO Sweden:

Dr Maombi Project är Årets hållbara projekt 2014


- CIO Sweden:

Så mycket tjänar CIO:erna

Så mycket tjänar topp-CIO:erna


- CIO Sweden:

Elektroniskt körkort lanseras i USA


- CIO Sweden:

"Tillgång till internet bör vara en mänsklig rättighet"


- CIO Sweden:

"Digital affärsutveckling kräver ny kompetens"


- CIO Sweden:

Företag spenderar mer på mjukvara

Företag lägger allt mer pengar på mjukvara


- CIO Sweden:

7 förödande beteenden hos chefer

7 förödande beteenden hos chefer


- CIO Sweden:

Farliga usb-laddare kan skada användare och elektronik


- CIO Sweden:

Han tar Domstolsverket in i den digitala världen


- CIO Sweden:

Applikationer högst upp på it-chefens önskelista

Applikationer högst upp på it-chefens önskelista


- CIO Sweden:

CIO:erna om mindfulness-trenden


- CIO Sweden:

It-chefer inom offentlig verksamhet har bättre kontroll över it-inköpen


- CIO Sweden:

Strulande teknik en stressfaktor på jobbet

Strulande teknik en stressfaktor på jobbet

CIO Lägesrapport 2015

För tolfte året i rad genomför CIO Sweden CIO Lägesrapport – den största oberoende studien av CIO-rollen i Sverige. 

För att det ska bli en intressant studie är vi beroende av att du som CIO är med och bidrar. Vi hoppas att du kan avsätta lite av din tid.

Delta i undersökningen

Du som deltar får rapporten skickad till din e-postadress, helt gratis (värde 795 kr). Dessutom bjuder vi in 15 personer till middag och diskussionsträff.

Resultatet presenteras vid eventet CIO Trend 2015 och i CIO Lägesrapport 2015 som kommer ut till dig som är CIO-prenumerant tillsammans med CIO 1/2015.

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 7/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Höga krav i it-förändringens era”


”Buzzwords visar vägen”

Poddradio

Karriärpodden

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

EA måste vara summan av alla delarna


- CIO Sweden:

EA kan inte vara summan av hela delarna


- CIO Sweden:

Rikets säkerhet står på spel

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Låt kundens kontext skapa webbsidan

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Aktuella jobb

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group