- CIO Sweden:

Så lyckas de med spelifiering

Av

En del företag har jobbat med spelmekanismer länge, utan att ha något snajsigt ord för det. Och för nystartade företag kan det vara en självklarhet.

Den allra mest framgångsrika spelifieringssatsningen hittills har kanske varit Foursquare. Det är helt enkelt en app med vilken man ”checkar in” på olika platser och etablissemang med sin smartphone och kan visa andra var man är någonstans. Sedan 2009 har Foursquare samlat på sig över 20 miljoner användare, som sammanlagt checkat in mer än 2,5 miljarder gånger.
Incheckandet i sig hade kanske inte räckt för att hålla användarna engagerade. Men Foursquare erbjöd också en rejäl uppsättning märken: man kunde få märken för allt från att ha varit först att checka in någonstans till flera incheckningar i rad eller att ha checkat in på flera olika ställen.* Idogt incheckande på Foursquare kan faktiskt löna sig ekonomiskt. Har man American Express-kort, till exempel, kan man få Foursquare-rabatt på olika butiker i USA.

På Salesforces årliga säljkickoff sätter företaget upp ett antal olika belöningsprogram för medarbetarna. Man kan börja samla märken direkt: man får ett märke genom att vara bland de 20 första på plats, eller genom att mingla med tio andra säljare. Att säljarna minglar med varandra ger dem exempelvis ett bättre kontaktnät när de behöver hjälp.
– Just inom sälj har man länge motiverat folk med belöningar, säger Linda Crawford, säljchef på Salesforce. Säljare tävlar om priser, resor, olika provisioner och bonusar.

Men på Salesforce bygger man nu in spelifieringens teknik i sina egna produkter.

Tidigare i år köpte Salesforce upp Rypple, ett företag med en plattform där medarbetare enkelt kan ge varandra virtuella priser och belöningar. På Dreamforce-konferensen i september i år visade Sales­fore hur man bakat in den tekniken i den nya hr-
tjänsten Work.com.

Fler företag funderar nu på att spelifiera. Wiseling, en nystartad nät-shop för begagnade modekläder, har provat med olika slags speldynamik för att bygga sin användarbas.
– Som ny spelare online är vi enormt beroende av sociala media för vår marknadsföring, så vi funderar alltid på sätt att öka engagemanget för oss i de plattformarna, säger vd:n Chelsey Bingham.

Wiseling har redan ordnat ett flertal tävlingar via sin blogg där man ska dela foton på Twitter och Facebook. Man överväger också att införa märken för att belöna användare som får många plagg sålda.
– Vi hoppas att statusbelöningarna ska locka användarna att engagera sig mer och stärka communitykänslan, säger hon.

IDG News


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: En kund - ett budskap - många kanaler


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Unga medarbetare vill ha en jämlik relation med chefen


- CIO Sweden:

Tidsslösandet på jobbet ökar

Google och Facebook snor mer tid från jobbet


På nytt jobb - CIO Sweden:

Han är Aktieinvests nya it-chef


- CIO Sweden:

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk


- CIO Sweden:

Carsten Sörensen

"Jätteviktigt att det finns it-experter i styrelsen"


- CIO Sweden:

Svenskarna och det globala ledarskapet


- CIO Sweden:

6 skäl för it att ta plats i styrelsen

6 skäl för it att ta plats i styrelsen


- CIO Sweden:

5 saker som organisationer kan lära sig av startups


- CIO Sweden:

4 svarar: Vad tycker du om Iphone 6?

4 svarar: Kommer du att satsa på Iphone 6?


- CIO Sweden:

6 vägar till ett effektivt it-ledarskap


- CIO Sweden:

Governance på it-avdelningen ur ett juridiskt perspektiv


- CIO Sweden:

Grönt it-center får EU-certifiering


- CIO Sweden:

Lena Ringström är ny it-chef på AMF

Hon är AMF:s nya it-chef


- CIO Sweden:

Varannan anställd lämnar ut lösenord

Varannan anställd lämnar ut lösenord


- CIO Sweden:

Ny EU-kommission fokuserar på det digitala området


- CIO Sweden:

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips


- CIO Sweden:

3 tips för bättre tidsplanering

3 tips för bättre tidsplanering


- CIO Sweden:

CMO:n missnöjd med it-miljön

Marknadschefer ofta kritiska till it-miljön


- CIO Sweden:

Så upphandlar du säkerhetsövervakning


- CIO Sweden:

15 appar för affärsresenärer

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 6/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund

Annons: Partnerkrönikor


”Hur 1+1 blir 3”

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Forskning vs. praktik


- CIO Sweden:

Tar robotarna våra jobb?


- CIO Sweden:

KTH & CIO Sweden presenterar 2014-års EA Symposium

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group