En del företag har jobbat med spelmekanismer länge, utan att ha något snajsigt ord för det. Och för nystartade företag kan det vara en självklarhet.

Den allra mest framgångsrika spelifieringssatsningen hittills har kanske varit Foursquare. Det är helt enkelt en app med vilken man ”checkar in” på olika platser och etablissemang med sin smartphone och kan visa andra var man är någonstans. Sedan 2009 har Foursquare samlat på sig över 20 miljoner användare, som sammanlagt checkat in mer än 2,5 miljarder gånger.
Incheckandet i sig hade kanske inte räckt för att hålla användarna engagerade. Men Foursquare erbjöd också en rejäl uppsättning märken: man kunde få märken för allt från att ha varit först att checka in någonstans till flera incheckningar i rad eller att ha checkat in på flera olika ställen.* Idogt incheckande på Foursquare kan faktiskt löna sig ekonomiskt. Har man American Express-kort, till exempel, kan man få Foursquare-rabatt på olika butiker i USA.

På Salesforces årliga säljkickoff sätter företaget upp ett antal olika belöningsprogram för medarbetarna. Man kan börja samla märken direkt: man får ett märke genom att vara bland de 20 första på plats, eller genom att mingla med tio andra säljare. Att säljarna minglar med varandra ger dem exempelvis ett bättre kontaktnät när de behöver hjälp.
– Just inom sälj har man länge motiverat folk med belöningar, säger Linda Crawford, säljchef på Salesforce. Säljare tävlar om priser, resor, olika provisioner och bonusar.

Men på Salesforce bygger man nu in spelifieringens teknik i sina egna produkter.

Tidigare i år köpte Salesforce upp Rypple, ett företag med en plattform där medarbetare enkelt kan ge varandra virtuella priser och belöningar. På Dreamforce-konferensen i september i år visade Sales­fore hur man bakat in den tekniken i den nya hr-
tjänsten Work.com.

Fler företag funderar nu på att spelifiera. Wiseling, en nystartad nät-shop för begagnade modekläder, har provat med olika slags speldynamik för att bygga sin användarbas.
– Som ny spelare online är vi enormt beroende av sociala media för vår marknadsföring, så vi funderar alltid på sätt att öka engagemanget för oss i de plattformarna, säger vd:n Chelsey Bingham.

Wiseling har redan ordnat ett flertal tävlingar via sin blogg där man ska dela foton på Twitter och Facebook. Man överväger också att införa märken för att belöna användare som får många plagg sålda.
– Vi hoppas att statusbelöningarna ska locka användarna att engagera sig mer och stärka communitykänslan, säger hon.

IDG News