- CIO Sweden:

Gör jobbet till ett datorspel

Av

Sida 1 / 3
 Michael Hugos är talare, författare och före detta CIO och driver Center for Systems Innovation. Som CIO på Network Services kom han 2003 och 2005 med på CIO Magazines prestigefyllda topp 100-lista i USA. Här presenterar vi ett utdrag ur hans bok ”Enterprise Games”.
 Michael Hugos är talare, författare och före detta CIO och driver Center for Systems Innovation. Som CIO på Network Services kom han 2003 och 2005 med på CIO Magazines prestigefyllda topp 100-lista i USA. Här presenterar vi ett utdrag ur hans bok ”Enterprise Games”.

Michael Hugos, fd topp-CIO, har skrivit boken ”Enterprise Games: Using Game Mechanics to Build a Better Business”. Vi bjuder på ett utdrag.

Vi kan alla känna hur förändringstakten i näringslivet bara ökar. Accelerationen drivs av en handfull konvergerande faktorer, där den första är ett krävande ekonomiskt klimat. Det driver snabb förändring, då det hetsar företag att hitta nya sätt att tjäna pengar. Människan förändras ofta bara när hon måste, och i hårda tider måste hon.

Dessutom har vi en våg av ny teknik i snabb utveckling, i form av mobil konsument-it som smartphones och plattor. Hand i hand med spridningen av konsument-it kommer sociala media som Facebook, Twitter och Youtube.

Och under hela vågen av konsument-it och sociala media ligger molnet. Molnet gör sociala media och konsument-it möjligt genom att leverera datakraft och lagringsutrymme till miljarder människor nästan var som helst. Denna kombination av konsument-it, sociala media och molnet ska vi hädanefter kalla för ”social teknik”.

Krävande tider och social teknik driver alltså företag att organisera och utföra arbete på nya sätt. Och allt eftersom företag tillämpar den nya tekniken lär vi oss mer om vilka verksamhetsmodeller som bäst drar nytta av den.
Se bara på vad som hände i början på förra århundradet, när företag kombinerade löpande-band-teknik med en industriell arbetsmodell.

Att organisera arbete enligt den industriella modellen innebär att aktiviteter bryts ner till upprepbara sekvenser, som sedan organiseras och upprepas gång på gång – timme och och timme in, dag ut och dag in. Till en sådan modell var det löpande bandet ett bra teknikstöd. Det var den kombinationen som gav oss den produktivitets­explosion som möjliggjorde den konsumtionsekonomi som spred sig över världen under 1900-talet.

På liknande sätt kan social teknik tillämpas för att förstärka spelets fyra kännetecken – mål, regler, feedbacksystem och frivilligt deltagande – på företag som börjar använda en spelliknande verksamhetsmodell. Det kan skapa ytterligare engagemang hos människor – kunder, anställda och partners – vilket stärker företagets resultat. Företag som lär sig tillämpa social teknik effektivt för spelliknande verksamhetsmodeller kommer att få se ökningar i produktivet och vinst som sätter ribban för andra företag i branschen.

Social teknik används idag mest i privatlivet, så företag tenderar att känna att det antingen inte har i näringslivet att göra eller att det är trivialt och mestadels en distra­herande hajp man mest måste låtsas jobba med för att det ska se bra ut. De som tänker så bör ha i åtanke att när det löpande bandet infördes i tillverkande företag för lite mer än hundra år sedan fanns det många som inte förstod potentialen och förkastade även den tekniken som irrelevant eller meningslös för just deras verksamheter.

I nuläget använder företag sociala media som Facebook, Twitter och Youtube främst för att leverera reklam. Då missar man dessa medias verkliga potential. Potentialen ligger i att kombinera sociala media med relevanta interna system som orderhantering, kundservice, inköp och affärsanalys. Då skapas tvåvägskopplingar i realtid mellan företaget och den större värdekedjan – företagets ekosystem. Då kan företaget plötsligt uppfatta och reagera på ett brett spektrum av feedback, och därigenom utvecklas i takt med marknaden och kunderna.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Trafikregler i informationskaoset


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Lysande utsikter när CIO möter CMO


- CIO Sweden:

E-nationen söker styre


- CIO Sweden:

Uppkopplade bilar - en CIO-fråga


- CIO Sweden:

Comhems ComBack


- CIO Sweden:

Från fast till frifräsar-CIO


- CIO Sweden:

Ny svensk modell: Så jobbar du praktiskt med it-projekt-alignment


- CIO Sweden:

Krisplanen rullar ut på SAS


- CIO Sweden:

Så är det att vara CIO på framtidens kontor


- CIO Sweden:

Burgaren bara ett klick bort ...


- CIO Sweden:

Hitta balansen i din it-policy


- CIO Sweden:

Big data öser ner


- CIO Sweden:

Så blir din rekrytering en perfect match


- CIO Sweden:

Sociala medias mörka sidor


- CIO Sweden:

Mot den mystiska kvantdatorn


- CIO Sweden:

Fogden flyttar in


- CIO Sweden:

Jakten på superkrafter


- CIO Sweden:

Så fångar du slumpen


- CIO Sweden:

Digital revolution på Bonnier News


- CIO Sweden:

Digital revolution på Sats


- CIO Sweden:

Plats på scen för de nya super-CIO:erna

I juli månad tar CIO Sweden semester, och under tiden bjuder vi på ett antal favoriter i repris från året som gått.
Vår ordinarie rapportering är tillbaka i augusti. Tills dess – glad sommar!

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 4/2014

Arena för IT

CIO Lägesrapport

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ständigt nya utmaningar för Viking Lines CIO

Bio med CIO

Annons: Partnerkrönikor

Outsourca rätt!


Att ge av det man är bäst på

Krönikor

- CIO Sweden:

Ordning och reda


- CIO Sweden:

Säkerhet och kultur


- CIO Sweden:

Förlora inte kollen på digitala tjänster

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group