Michael Hugos, fd topp-CIO, har skrivit boken ”Enterprise Games: Using Game Mechanics to Build a Better Business”. Vi bjuder på ett utdrag.

Vi kan alla känna hur förändringstakten i näringslivet bara ökar. Accelerationen drivs av en handfull konvergerande faktorer, där den första är ett krävande ekonomiskt klimat. Det driver snabb förändring, då det hetsar företag att hitta nya sätt att tjäna pengar. Människan förändras ofta bara när hon måste, och i hårda tider måste hon.

Dessutom har vi en våg av ny teknik i snabb utveckling, i form av mobil konsument-it som smartphones och plattor. Hand i hand med spridningen av konsument-it kommer sociala media som Facebook, Twitter och Youtube.

Och under hela vågen av konsument-it och sociala media ligger molnet. Molnet gör sociala media och konsument-it möjligt genom att leverera datakraft och lagringsutrymme till miljarder människor nästan var som helst. Denna kombination av konsument-it, sociala media och molnet ska vi hädanefter kalla för ”social teknik”.

Krävande tider och social teknik driver alltså företag att organisera och utföra arbete på nya sätt. Och allt eftersom företag tillämpar den nya tekniken lär vi oss mer om vilka verksamhetsmodeller som bäst drar nytta av den.
Se bara på vad som hände i början på förra århundradet, när företag kombinerade löpande-band-teknik med en industriell arbetsmodell.

Att organisera arbete enligt den industriella modellen innebär att aktiviteter bryts ner till upprepbara sekvenser, som sedan organiseras och upprepas gång på gång – timme och och timme in, dag ut och dag in. Till en sådan modell var det löpande bandet ett bra teknikstöd. Det var den kombinationen som gav oss den produktivitets­explosion som möjliggjorde den konsumtionsekonomi som spred sig över världen under 1900-talet.

På liknande sätt kan social teknik tillämpas för att förstärka spelets fyra kännetecken – mål, regler, feedbacksystem och frivilligt deltagande – på företag som börjar använda en spelliknande verksamhetsmodell. Det kan skapa ytterligare engagemang hos människor – kunder, anställda och partners – vilket stärker företagets resultat. Företag som lär sig tillämpa social teknik effektivt för spelliknande verksamhetsmodeller kommer att få se ökningar i produktivet och vinst som sätter ribban för andra företag i branschen.

Social teknik används idag mest i privatlivet, så företag tenderar att känna att det antingen inte har i näringslivet att göra eller att det är trivialt och mestadels en distra­herande hajp man mest måste låtsas jobba med för att det ska se bra ut. De som tänker så bör ha i åtanke att när det löpande bandet infördes i tillverkande företag för lite mer än hundra år sedan fanns det många som inte förstod potentialen och förkastade även den tekniken som irrelevant eller meningslös för just deras verksamheter.

I nuläget använder företag sociala media som Facebook, Twitter och Youtube främst för att leverera reklam. Då missar man dessa medias verkliga potential. Potentialen ligger i att kombinera sociala media med relevanta interna system som orderhantering, kundservice, inköp och affärsanalys. Då skapas tvåvägskopplingar i realtid mellan företaget och den större värdekedjan – företagets ekosystem. Då kan företaget plötsligt uppfatta och reagera på ett brett spektrum av feedback, och därigenom utvecklas i takt med marknaden och kunderna.