- CIO Sweden:

Gör jobbet till ett datorspel

Av

Sida 1 / 3
 Michael Hugos är talare, författare och före detta CIO och driver Center for Systems Innovation. Som CIO på Network Services kom han 2003 och 2005 med på CIO Magazines prestigefyllda topp 100-lista i USA. Här presenterar vi ett utdrag ur hans bok ”Enterprise Games”.
 Michael Hugos är talare, författare och före detta CIO och driver Center for Systems Innovation. Som CIO på Network Services kom han 2003 och 2005 med på CIO Magazines prestigefyllda topp 100-lista i USA. Här presenterar vi ett utdrag ur hans bok ”Enterprise Games”.

Michael Hugos, fd topp-CIO, har skrivit boken ”Enterprise Games: Using Game Mechanics to Build a Better Business”. Vi bjuder på ett utdrag.

Vi kan alla känna hur förändringstakten i näringslivet bara ökar. Accelerationen drivs av en handfull konvergerande faktorer, där den första är ett krävande ekonomiskt klimat. Det driver snabb förändring, då det hetsar företag att hitta nya sätt att tjäna pengar. Människan förändras ofta bara när hon måste, och i hårda tider måste hon.

Dessutom har vi en våg av ny teknik i snabb utveckling, i form av mobil konsument-it som smartphones och plattor. Hand i hand med spridningen av konsument-it kommer sociala media som Facebook, Twitter och Youtube.

Och under hela vågen av konsument-it och sociala media ligger molnet. Molnet gör sociala media och konsument-it möjligt genom att leverera datakraft och lagringsutrymme till miljarder människor nästan var som helst. Denna kombination av konsument-it, sociala media och molnet ska vi hädanefter kalla för ”social teknik”.

Krävande tider och social teknik driver alltså företag att organisera och utföra arbete på nya sätt. Och allt eftersom företag tillämpar den nya tekniken lär vi oss mer om vilka verksamhetsmodeller som bäst drar nytta av den.
Se bara på vad som hände i början på förra århundradet, när företag kombinerade löpande-band-teknik med en industriell arbetsmodell.

Att organisera arbete enligt den industriella modellen innebär att aktiviteter bryts ner till upprepbara sekvenser, som sedan organiseras och upprepas gång på gång – timme och och timme in, dag ut och dag in. Till en sådan modell var det löpande bandet ett bra teknikstöd. Det var den kombinationen som gav oss den produktivitets­explosion som möjliggjorde den konsumtionsekonomi som spred sig över världen under 1900-talet.

På liknande sätt kan social teknik tillämpas för att förstärka spelets fyra kännetecken – mål, regler, feedbacksystem och frivilligt deltagande – på företag som börjar använda en spelliknande verksamhetsmodell. Det kan skapa ytterligare engagemang hos människor – kunder, anställda och partners – vilket stärker företagets resultat. Företag som lär sig tillämpa social teknik effektivt för spelliknande verksamhetsmodeller kommer att få se ökningar i produktivet och vinst som sätter ribban för andra företag i branschen.

Social teknik används idag mest i privatlivet, så företag tenderar att känna att det antingen inte har i näringslivet att göra eller att det är trivialt och mestadels en distra­herande hajp man mest måste låtsas jobba med för att det ska se bra ut. De som tänker så bör ha i åtanke att när det löpande bandet infördes i tillverkande företag för lite mer än hundra år sedan fanns det många som inte förstod potentialen och förkastade även den tekniken som irrelevant eller meningslös för just deras verksamheter.

I nuläget använder företag sociala media som Facebook, Twitter och Youtube främst för att leverera reklam. Då missar man dessa medias verkliga potential. Potentialen ligger i att kombinera sociala media med relevanta interna system som orderhantering, kundservice, inköp och affärsanalys. Då skapas tvåvägskopplingar i realtid mellan företaget och den större värdekedjan – företagets ekosystem. Då kan företaget plötsligt uppfatta och reagera på ett brett spektrum av feedback, och därigenom utvecklas i takt med marknaden och kunderna.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: En kund - ett budskap - många kanaler


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Sju outhärdliga typer inom it


- CIO Sweden:

Unga medarbetare vill ha en jämlik relation med chefen


- CIO Sweden:

Tidsslösandet på jobbet ökar

Google och Facebook snor mer tid från jobbet


På nytt jobb - CIO Sweden:

Han är Aktieinvests nya it-chef


- CIO Sweden:

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk

Skrivare kan utgöra en säkerhetsrisk


- CIO Sweden:

Carsten Sörensen

"Jätteviktigt att det finns it-experter i styrelsen"


- CIO Sweden:

Svenskarna och det globala ledarskapet


- CIO Sweden:

6 skäl för it att ta plats i styrelsen

6 skäl för it att ta plats i styrelsen


- CIO Sweden:

5 saker som organisationer kan lära sig av startups


- CIO Sweden:

4 svarar: Vad tycker du om Iphone 6?

4 svarar: Kommer du att satsa på Iphone 6?


- CIO Sweden:

6 vägar till ett effektivt it-ledarskap


- CIO Sweden:

Governance på it-avdelningen ur ett juridiskt perspektiv


- CIO Sweden:

Grönt it-center får EU-certifiering


- CIO Sweden:

Lena Ringström är ny it-chef på AMF

Hon är AMF:s nya it-chef


- CIO Sweden:

Varannan anställd lämnar ut lösenord

Varannan anställd lämnar ut lösenord


- CIO Sweden:

Ny EU-kommission fokuserar på det digitala området


- CIO Sweden:

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips

Här är CIO:ernas 12 bästa molntips


- CIO Sweden:

3 tips för bättre tidsplanering

3 tips för bättre tidsplanering


- CIO Sweden:

CMO:n missnöjd med it-miljön

Marknadschefer ofta kritiska till it-miljön


- CIO Sweden:

Så upphandlar du säkerhetsövervakning

Poddradio

Karriärpodden

Nästa event

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 6/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Ann-Marie Ovin

CIO utan traditionell it-bakgrund

Annons: Partnerkrönikor


”Hur 1+1 blir 3”

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

Forskning vs. praktik


- CIO Sweden:

Tar robotarna våra jobb?


- CIO Sweden:

KTH & CIO Sweden presenterar 2014-års EA Symposium

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group