- CIO Sweden:

Gör jobbet till ett datorspel

Av

Sida 1 / 3
 Michael Hugos är talare, författare och före detta CIO och driver Center for Systems Innovation. Som CIO på Network Services kom han 2003 och 2005 med på CIO Magazines prestigefyllda topp 100-lista i USA. Här presenterar vi ett utdrag ur hans bok ”Enterprise Games”.
 Michael Hugos är talare, författare och före detta CIO och driver Center for Systems Innovation. Som CIO på Network Services kom han 2003 och 2005 med på CIO Magazines prestigefyllda topp 100-lista i USA. Här presenterar vi ett utdrag ur hans bok ”Enterprise Games”.

Michael Hugos, fd topp-CIO, har skrivit boken ”Enterprise Games: Using Game Mechanics to Build a Better Business”. Vi bjuder på ett utdrag.

Vi kan alla känna hur förändringstakten i näringslivet bara ökar. Accelerationen drivs av en handfull konvergerande faktorer, där den första är ett krävande ekonomiskt klimat. Det driver snabb förändring, då det hetsar företag att hitta nya sätt att tjäna pengar. Människan förändras ofta bara när hon måste, och i hårda tider måste hon.

Dessutom har vi en våg av ny teknik i snabb utveckling, i form av mobil konsument-it som smartphones och plattor. Hand i hand med spridningen av konsument-it kommer sociala media som Facebook, Twitter och Youtube.

Och under hela vågen av konsument-it och sociala media ligger molnet. Molnet gör sociala media och konsument-it möjligt genom att leverera datakraft och lagringsutrymme till miljarder människor nästan var som helst. Denna kombination av konsument-it, sociala media och molnet ska vi hädanefter kalla för ”social teknik”.

Krävande tider och social teknik driver alltså företag att organisera och utföra arbete på nya sätt. Och allt eftersom företag tillämpar den nya tekniken lär vi oss mer om vilka verksamhetsmodeller som bäst drar nytta av den.
Se bara på vad som hände i början på förra århundradet, när företag kombinerade löpande-band-teknik med en industriell arbetsmodell.

Att organisera arbete enligt den industriella modellen innebär att aktiviteter bryts ner till upprepbara sekvenser, som sedan organiseras och upprepas gång på gång – timme och och timme in, dag ut och dag in. Till en sådan modell var det löpande bandet ett bra teknikstöd. Det var den kombinationen som gav oss den produktivitets­explosion som möjliggjorde den konsumtionsekonomi som spred sig över världen under 1900-talet.

På liknande sätt kan social teknik tillämpas för att förstärka spelets fyra kännetecken – mål, regler, feedbacksystem och frivilligt deltagande – på företag som börjar använda en spelliknande verksamhetsmodell. Det kan skapa ytterligare engagemang hos människor – kunder, anställda och partners – vilket stärker företagets resultat. Företag som lär sig tillämpa social teknik effektivt för spelliknande verksamhetsmodeller kommer att få se ökningar i produktivet och vinst som sätter ribban för andra företag i branschen.

Social teknik används idag mest i privatlivet, så företag tenderar att känna att det antingen inte har i näringslivet att göra eller att det är trivialt och mestadels en distra­herande hajp man mest måste låtsas jobba med för att det ska se bra ut. De som tänker så bör ha i åtanke att när det löpande bandet infördes i tillverkande företag för lite mer än hundra år sedan fanns det många som inte förstod potentialen och förkastade även den tekniken som irrelevant eller meningslös för just deras verksamheter.

I nuläget använder företag sociala media som Facebook, Twitter och Youtube främst för att leverera reklam. Då missar man dessa medias verkliga potential. Potentialen ligger i att kombinera sociala media med relevanta interna system som orderhantering, kundservice, inköp och affärsanalys. Då skapas tvåvägskopplingar i realtid mellan företaget och den större värdekedjan – företagets ekosystem. Då kan företaget plötsligt uppfatta och reagera på ett brett spektrum av feedback, och därigenom utvecklas i takt med marknaden och kunderna.


Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Välj rätt infrastruktur för Big data


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

- CIO Sweden:

Så vill medarbetarna att en chef ska vara

Så vill medarbetarna att en chef ska vara


- CIO Sweden:

De kan bli Årets CIO 2014


- CIO Sweden:

Förband sig att skänka bort sina barn mot gratis internet


- CIO Sweden:

5 start ups i framkant


- CIO Sweden:

Få företag har en digital strategi

Många företag saknar digital strategi


- CIO Sweden:

big data

De 5 största myterna kring big data enligt Gartner


- CIO Sweden:

Osäkra appar medför stora risker


- CIO Sweden:

De 5 viktigaste egenskaperna hos framtidens chef

De 5 viktigaste egenskaperna hos framtidens chef


- CIO Sweden:

Bristande it-säkerhet kan leda till läckta sjukjournaler


- CIO Sweden:

Livet på landet - CIO på distans


- CIO Sweden:

Dåliga it-system bränner hål i kommunernas plånböcker

Dåliga it-system slösar bort tid och pengar i kommuner


- CIO Sweden:

"Dagens CIO:er måste förstå marknadsföringsteknik"


- CIO Sweden:

Börja arbetsdagen på rätt sätt - men läs inte mejl

Börja arbetsdagen på rätt sätt
- men läs inte mejl


- CIO Sweden:

Svenska chefer sämst i världen på att upptäcka nätfiske


- CIO Sweden:

"CIO:n måste tänka mer som en vd"

"CIO:n måste tänka mer som en vd"


- CIO Sweden:

Gartner: "CIO:er måste engagera sig i affärsbudgeten"


- CIO Sweden:

Här är Avanzas nye CIO


- CIO Sweden:

Vägen till en lyckad it-affär

Vägen till en lyckad it-affär


- CIO Sweden:

Nytt analysverktyg för tågsignalsystem i Europa

Nytt verktyg testar säkerheten i tågsignalsystem


- CIO Sweden:

Fem i final: Projekten som kan bli Årets projekt 2014

Poddradio

Karriärpodden

CIO Awards 10 år

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 5/2014

Arena för IT

Månadens CIO

- CIO Sweden:

Daniel Karlsson, It-direktör, Transportstyrelsen

Stora it-projekt hos Transport-styrelsen

Annons: Partnerkrönikor

Extremväder ställer krav på disaster recovery


Ute: pris per timme. Inne: affärsnytta

CIO Lägesrapport

Bio med CIO

Krönikor

- CIO Sweden:

KTH & CIO Sweden presenterar 2014-års EA Symposium


- CIO Sweden:

Titta mot Vintergatan för att förbättra er enterprise arkitektur


- CIO Sweden:

Spegel, spegel säg mig vilken arkitektur jag får

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

Rekryterar just nu

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group