CIO Sweden

5 sätt att pressa priset på outsourcing

Shaun Daly är grundare av konsultbolaget Sourcing Advisory Services. Här ger han sina bästa tips på hur man kan pressa priset på sitt outsourcing-kontrakt.

1 Håll scope och storlek öppet
Det som kan ha absolut störst påverkan på priset vid en outsourcing-affär är scopet och storleken på uppdraget. Ett snävt scope och stor volym är mest attraktivt för leverantörerna, och kan ge bättre pris.

Det kan vara idé att gå in med ett bredare scope och sedan snäva ner utifrån diskussioner och förhandlingar med leverantörer, råder Shaun Daly.

2 Diskutera servicegraden
Leverantörerna baserar sin leverans på SLA:s, hur komplex kundens miljö är och hur mycket de behöver ändra och investera för att kunna leverera. Behöver leverantören nyanställa, uppgradera sin infrastruktur eller lära sig kundens unika it-miljö – då betalar kunden en premie.

Det är viktigt att förstå hur leverantören sätter priset för att kunna förhandla fram den bästa lösningen.
- Ett av de viktigaste målen i förhandlingarna bör vara att avgöra hur förändringar i servicegrad påverkar kvaliteten och priset, säger Shaun Daly.

3 Satsa på en god relation
Historiskt har kunderna haft ett starkt prisfokus. Från leverantörens sida har man tagit igen missade marginaler genom att ta mer betalt när kunden senare velat ha förändringar.

Bägge sidor vinner på att ha en transparent och balanserad prissättning – det är en bättre grund för en långsiktig och god relation. En öppen kommunikation skapar förtroende, råder Shaun Daly, som också framhåller tydlig styrning från kunden som en viktig strategi för att få ut maximalt av sitt kontrakt när förhandlingarna är klara.

4 Överväg offshoring
I vissa verksamheter finns juridiska begränsningar av var it-arbetet kan utföras. Men granska era interna antaganden en extra gång och kolla hur andra organisationer jobbar. Offshoring kan nu förläggas till många olika länder, fler än någonsin tidigare. Det gör det även möjligt att jobba med leveranser från olika länder och sprida riskerna.

5 Jobba med processerna
Att få ner arbetskostnaden är inte det enda sättet att spara pengar vid outsourcing – att effektivisera processerna är lika viktigt. Här har många organisationer en hel del kvar att hämta. Som kund är det bra att vara lyhörd om leverantören vill automatisera processer för att sänka kostnaderna, råder Shaun Daly.

IDG NEWS



Gratis nyhetsbrev -- Nyheter från CIO Sweden i din e-post varje vecka

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja


Vi håller just nu på att uppgradera våra kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Senaste nytt


Fler nyheter från CIO Sweden

CIO Sweden

Fredrik Frimodig

Han blir eHälsomyndighetens nye CIO


CIO Sweden

Är Bimodal den rätta modellen?


CIO Sweden

Upphandlingsguiden: Resursbemanning

Så upphandlar du resursbemanning


CIO Sweden

Uppkopplade kylskåp förändrar livsmedelsbranschen


CIO Sweden

Till final i CIO Awards - nu talar de på trendkonferens


CIO Sweden

Det bästa du kan göra för din karriär


CIO Sweden

Blir 2015 året då vi slipper lösenord?


CIO Sweden

Sakernas internet blir viktigast inom industrin


CIO Sweden

Uber utlovar 50 000 nya jobb i Europa


CIO Sweden

Ny teknik laddar mobilen med lampan


CIO Sweden

Faran med korta sourcing-kontrakt


CIO Sweden

Därför är medarbetare missnöjda


CIO Sweden

Sociala medier orsakar inte ökad stress


CIO Sweden

Robot

AI-forskningen måste ta sig an de etiska frågorna


CIO Sweden

CIO:er kan hjälpa marknadsavdelningen att höja värdet av nya teknikinvesteringar


CIO Sweden

Chefer lägger mycket tid på att hantera psykisk ohälsa


CIO Sweden

Ny rapport visar: It ses fortfarande som ett hinder


CIO Sweden

2015 blir ett stormigt år


CIO Sweden

Säkerhetsfrågor oroar


CIO Sweden

Ny teknik ska öka säkerheten för cyklister

CIO Lägesrapport

CIO Lägesrapport 2015

Nästa event

Nytt nummer ute nu

CIO Sweden 8/2014

Arena för IT

Månadens CIO

CIO Sweden

Kunskaps-CIO i Sverige och världen

Annons: Partnerkrönikor

”Innovation och tillgänglighet – framtidens konstanter”


Poddradio

Karriärpodden

Bio med CIO

Krönikor

CIO Sweden

EA ökar företagets Structural performance


CIO Sweden

Släpp det förgångna, blicka framåt


CIO Sweden

EA måste vara summan av alla delarna

CIO-bloggat

Mest läst just nu


CIO överallt

CIO Sweden på:           

Whitepaper

Whitepaper: Bättre BI - om användaren själv får välja

Artikelarkivet

CIO överallt


Håll koll med våra nyhetsbrev – CIO-brevet, Ledarskap & Styrning och SOA/EA. Anmäl dig här!

Köp CIO Sweden som PDF i IDG Shop.

Följ oss på:           





Aktuella event

CS Kalender

Event för it-proffs -
anmäl ditt event här
Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig Alexandra Heymowska.

Kontakta CIO Sweden
  Adress: Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm.
Telefon: 08-453 60 00 [Karta
  Om cookies, personuppgifter & copyright

Copyright © 1996-2012 International Data Group