Det statliga bolåneinstitutet SBAB är på väg att bli en bank. I ett år har it-avdelningen jobbat med att vidarutveckla internetbanken. Till våren ska de första större tjänsterna lanseras.

- Då släpper vi bland annat handel med fonder. Sen kommer fler tjänster att följa. Men fokus är inte en fullsortimentsbank, vi ska tillhandahålla de viktigaste tjänsterna - där behövs konkurrens, säger Bo Andersson, it-chef på SBAB.

Bygget beräknas ta tre år totalt. Nu har SBAB kommit en tredjedel av vägen.

Har det gått enligt plan?
- I det stora hela, men mycket tid går åt kring upphandling och rena regelverksfrågor.

Vilka är de stora utmaningarna?
- Det är många… Vi fokuserar egentligen bara på att bygga själva kundmötet. Det andra köper vi upp som BPO-tjänster. Det är många leveranser som ska koordineras.

Kan du ge något exempel?
- När det gäller fondhandeln så har vi inte själva depåsystemet, vi hanterar kunderna. Ordern lägger vi någon annanstans. Det innebär att vi behöver integrera oss mot deras it-system. Vi bygger gränssnittet och kopplingen.

Har du några råd för hur man lyckas med att lägga ut så mycket som ni gör?
- Det tar tid att lägga ut, väldigt lång tid. Se till att du har ordning och reda på det du lägger ut. Inte minst för att du måste kunna flytta och ta hem det. Att skapa maximal ordning är första steget. Sen bör man också räkna in att upphandlingarna tar tid. Man ska inte ha bråttom.