Det började som en hobby. Felix hade sett You­tube-klipp där folk spelade datorspel och kommenterade medan de spelade. Det såg roligt ut, och Felix bestämde sig för att själv testa.

Från början gjorde han det som andra gjorde, han spelade och kommenterade de populära spelen. Men snart insåg Felix att klippen blev roligare om han spelade andra, konstiga och smala spel. Han valde därför att nischa in sig på obskyra skräckspel.

– Jag tänkte att jag kunde spela in när jag spelade skräckspel så att andra kanske kunde se på. Jag blev ju rädd på riktigt, förklarar Felix.


CIO-blod i ådrorna

Felix är son till Årets CIO 2010 Johanna Kjellberg, men idag är han själv mycket mer celeber under namnet Pewdiepie på Youtube. Skräckspelen visade sig nämligen vara en lyckträff: antalet visningar sköt snabbt i höjden och snart var Pewdiepie en internetkändis.

Fenomenet Pewdiepie kan te sig obegripligt för den som inte förstår hur viktigt Youtube är för framför allt den yngre generationen.

– Det är inte bara så att jag har vuxit på Youtube, utan det är också så att Youtube har vuxit. Jag tror att det är framtidens medium. Det är väldigt många som inte tittar på tv längre, de tittar på Youtube.

– Mina klipp är inte som det typiska Youtubeklippet som får hundra miljoner views och sedan inte är aktuellt längre. Snarare försöker jag bygga upp kontakten med mina fans och skapa något som växer sakta men säkert, säger han.

Felix säger att hans affärsidé går ut på lägga värde till de spel han spelar.
– Jag gör det till underhållning och skapar en egen värld där jag hittar på egna karaktärer.

En förklaring till att Pewdiepie blivit så populär är förmodligen Felix personlighet. Även den som är fullständigt ointresserad av datorspelspel slås av Pewdiepies avslappnade och charmiga utstrålning. Felix har helt enkelt det där lilla extra som man på mediespråk kallar för ”att gå genom rutan”.

– Jag försöker släppa loss och driva med mig själv. Det är svårt att säga om jag har ”star quality”, men folk verkar gilla det jag gör, säger han.

Berömmelsen har gjort att Felix kontaktats av företag som vill att han ska medverka i reklam och sketcher, men hittills har han alltid tackat nej.
– Det beror på att jag vill bevara min integritet. Jag får många erbjudanden av företag som vill att jag ska spela deras spel, men jag försöker hålla mig ifrån allt sådant. Jag vill köra mitt eget race.
– Jag gillar indiespel och försöker alltid hitta de oslipade diamanterna. Det är ofta speltillverkare som inte har råd att annonsera, då kan det vara kul att de får lite extra publicitet. Det betyder ju väldigt mycket för dem, säger Felix.

Och faktum är att Pewdiepie klarar sig alldeles utmärkt på egen hand. Idag har han två miljoner prenumeranter på Youtube, och i Göteborg blir Felix ofta igenkänd på gatan.

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning

Fakta


Yrke ... Youtube-partner
Ålder ... 22
Familj ... Mamma, pappa, syster,
flickvän, mops
Bor ... Italien
Gör på fritiden ... Spelar datorspel!


Yrke ... CIO på Axstores
Ålder: 54
Familj ... Maken Ulf, barnen Fanny och Felix, hunden Ynk
Bor ... i Stockholm
Gör på fritiden ... Tennis, golf, Ruzzle