Automatiserade beslut kan bli ödesdigert för finansbolag om något går snett. Katastrofscenarior som felaktiga köp- och säljordrar på börsen är lyckligtvis ovanliga. Men att beslut blir fel, och att man tappar kunder på köpet, är ganska vanligt visar en global undersökning inom finanssektorn som genomförts av konsult-företaget Ricoh.

Hela 37 procent uppger att det under det senaste halvåret hänt att ett automatiskt beslut som fattats av en dator, har kostat företaget pengar.
27 procent uppger att det även har fått till följd att företaget förlorat kunder.

Automatiseringen inom finanssektorn rör inte bara börshandeln, som förändrats kraftigt. Även exempelvis ansökningar om lån och kreditkort har automatiserats i många företag.

I undersökningen har chefer i sektorn tillfrågats om hur datoriseringen och automatiseringen påverkat arbetet. De flesta är mycket positiva. Åtta av tio anser att tekniken gör dem mer effektiva.

Men samtidigt är fyra av tio inte säkra på att de problem som finns i interaktionen mellan människa och teknik idag, kommer att kunna klaras upp i framtiden.