Ingen behöver tala om för Mats-Olov Eriksson att data är viktigt. Möjligen behöver Mats-Olov då och då tala om det för andra. Han är nämligen chef över all informationslagring, data warehouse-chef, på spel­företaget King. Med tanke på informationens betydelse för verksamheten är han förmodligen det närmaste CIO man kommer på spelbolaget.

Och Mats-Olov är en man som först skakar lätt på huvudet och anlägger en lätt uppgiven min när CIO Sweden ber honom svara på frågor kring deras BI-lösning.
– Jag tycker frågorna är lite ointressanta. Vi har inte angripit det här som många andra kanske gör, inte tittat på roi och så. Vi var fortfarande lite av en startup när vi drog igång det, berättar han, men medger att det ”kan vara värt ett försök”.

Från startupp till kung

Och att King var en startup när BI-projektet drogs igång är en sanning med modifikation. De har gjort spel sedan 2003, spel som de själva kallar sociala spel. Det skulle dröja sex år innan BI kom upp på ledningsbordet, och vid det laget var de närmare 90 anställda.

– Men vi hade fortfarande lite av en startup-mentalitet då. Nu är vi ett helt annat bolag, eller i vart fall kraftigt förändrat. Vi är över 400 personer på nio kontor i olika världsdelar, berättar Mats-Olov som själv kom in 2009 för att leda BI-projektet.

Finansfolket på King hade i åratal arbetat med Excel för att hämta upp och presentera information från databaserna. Mats-Olov berättar att utvecklarna fick en mängd frågor från ekonomiavdelningen om grundläggande affärsinformation. Som hur stora intäkterna var, räknat per land. Den och liknande information fanns alltså inte färdigpaketerad och därför fick utvecklarna hjälpa till att ta fram den.

– Vi hade gjort ganska avancerade modeller i Excel och teknikerna fick göra en massa frågor mot databasen så att exempelvis personal på finansavdelningen kunde få tag i den nödvändiga informationen.

Och det var inte bara finansavdelningen som suktade. Såväl marknad som produktutvecklare behövde kunna se in i högen av siffror som låg längst ned i databasen. Eller rättare sagt i tre olika databaser.

Bort från Excel-snickeriet

Det var ingen lätt uppgift, tidsmässigt, för utvecklarna att hantera. Och man fick inte riktigt tag i den information man skulle behöva. Hemmasnickeriet med Excel, som Mats-Olov beskriver det, var för grovt och för långsamt. Det tog för mycket tid av personal som hade betalt för något helt annat. Lösningen, i den mån man kan kalla det en lösning, var alltså knappast rätt för ett företag som King, som ”lever på information”, som Mats-Olov uttrycker det.

Hur då ”lever på information”? Ni gör ju spel?
– Ta marknadsavdelningen. De lägger pengar på att visa en annons på Facebook, och när du klickar på den har vi taggat den kampanjen på en ganska hög detaljnivå. Just den här versionen, den här copyn, det här landet och den här demografin har vi riktat in oss på nu.

– När du sedan kommer in i vårt spel från den här annonsen kan vi till exempel se att du faktiskt installerade appen. Så, efter fyra klick på den här annonsen, som vi betalar säg 50 cent för, fick vi en install. Alltså kostade den installen två dollar. Och om du blir en betalande spelare så ser vi att efter 14 dagar har du spenderat kanske tre dollar, vilket gör att vi har positiv roi på just den kampanjen.

Och den typen av information fanns inte tidigare?
– Nej, inte på en så detaljerad nivå, säger Mats-Olov.

Genom att de kan följa kampanjer på det här sättet vågar King ta större risker och spendera mer, vilket i slutänden ska ger fler betalande spelare. Vilket ökar intäkterna. Vilket gör att de kan spendera ännu mer ...

För King föll valet på Qliktechs Qlikview. Mats-Olov säger att det berodde på prestanda. Så som King ville använda verktyget var det inte bara lite bättre än sina konkurrenter – det var helt överlägset. Det speciella med Qlikview var ”in memory-processing”, att det kunde köra allt i arbetsminnet och inte behövde hämta data när användaren exempelvis byter vy eller datakategori.

Mer invecklat än så var det inte. Och processen från idé till färdig lösning var inte heller särskilt kompli­cerad. Det har att göra med startup-mentaliteten som rådde. Mats-Olov resonerar ungefär som Johan Armfält på Gekås. Beslutsvägarna var inte så långa och det var inte heller någon jätteinvestering. En halv miljon.

Vem ägde projektet – it eller verksamhet?
– Det var tekniksidan som tog ini­tiativet och drev projektet. Det föddes snarast ur ett behov att avlasta utvecklarna, så de inte skulle behöva sitta och skriva sql-frågor och hålla andra med information.

Mer utbildning, kanske ...

Men när Qlikview väl kom på plats fick det snabbt fäste hos användarna. Och det utan att Mats-Olov behövde fundera särskilt mycket på utbildning.

Det behöver han dock idag.

Normalanvändaren på King skulle kallas ”super user” på de flesta andra arbetsplatser, säger han, men utbildning krävs faktiskt ändå för att de ska kunna utnytta verktyget optimalt. Och det är här han missat på senare tid. Företaget har växt så snabbt, med så mycket personal på så många håll i världen, att han inte hunnit med. Eller inte sett till att hinna med.

– Vi har inte riktigt hunnit ikapp utbildningsmässigt och det tycker jag är lite synd, för man får mer ut av verktyget ju mer man kan. Men jag tror att det är helt vanlig växtvärk.

Vad skulle du gjort annorlunda om du fick börja om?
– Lite édithpiafskt brukar jag sällan känna så mycket ånger. Jag är hyfsat trygg i att de flesta beslut jag tagit var de rätta när jag fattade dem. Sedan kan man se i efterhand att utvecklingen gått åt ett annat håll.

– Vi var bara två som jobbade med det här på den tiden, jag och en kille som heter Magnus, och vi härjade på som man gör när man är två personer som jobbar med något, berättar Mats-Olov.

Det vill säga, man tar gärna lite genvägar och dokumenterar inte allt tillräckligt samvetsgrant.
– Om jag hade vetat att vi skulle sitta 40 personer och jobba med de här prylarna idag hade jag nog löst vissa saker annorlunda, säger han.

Fakta

King startade 2003 som Midasplayer.com och utvecklade enklare, sociala spel – en marknad som exploderat i och med Facebook och smarta mobiler. Efter succéer som ”Candy Crush Saga” och ”Bubble Witch Saga” har King idag kontor i London, Hamburg, Stockholm, Malmö, Barcelona, Bukarest, San Francisco, på Malta och i New York. Förra året hade man 40 miljoner unika spelare i månaden och spräckte drömgräsen 3 miljarder spelade spel på en månad.