Camilla Wallander

I skolan har det som kallas det flippade klassrummet fått stor uppmärksamhet de senaste åren. I stället för att göra sina genomgångar på lektionen och skicka med övningar som hemläxa gör läraren precis tvärtom och ger eleverna i läxa att ta del av en webbaserad genomgång, ofta som film, inför lektionen och sedan göra övningarna tillsammans i klassrummet.

Nu börjar tänkandet sprida sig. När Camilla Wallander, vd på Berghs School of Communications, fick i uppgift av sin styrelseordförande att fundera kring hur mötena kunde förnyas så beslutade de sig för att göra på samma sätt. I stället för att göra en dragning med powerpointbilder som stöd i början av mötet så har hon det senaste året börjat skicka ut en tiominutersfilm till styrelsemedlemmarna en vecka inför mötet.

Läs också: Hon blir Systembolagets nya CIO

– Jag bildsätter den så att den blir visuell och spelar in en ljudspelning kopplad till bilderna, exporterar det till quicktime och lägger upp på Vimeo, säger hon.

– Diskussionerna blir bättre när alla är föreberedda. Genom att få informationen i förväg kommer vi snabbt in på de viktiga frågorna.

Inför varje möte väljer hon också ut en strategisk fråga som står i fokus och gör på samma sätt även med den.

– Sist handlade det exempelvis om affärsplanen 2016. Då presenterade jag i filmen vad jag tycker är viktigt och skickade med en pdf med dokumentet som bilaga.

Vad tycker styrelsen om det här sättet att arbeta? 

– De tycker det är jättebra – det har verkligen fått otroligt bra respons. Och de andra tre skolorna i Sverige som också tillhör Anthon B Nilsen-koncernen gör likadant och flippar sina möten, säger Camilla Wallander.

– Jag märker också att mina dragningar blir bättre när jag spelar in dem. Det blir lite mer konkret och fokuserat.

De goda erfarenheterna har gjort att hon gått vidare. På årets kickoff med personalen körde hon samma modell och skickade ut en film om affärsplanen i förväg.

Läs också: USA:s CIO älskar molnet. ”Det är lika säkert som en bank”

– Direkt på morgonen fick alla sätta sig i grupper och börja prata om den – vad de tyckte gav energi och vad som behövde förtydligas. Det blev ett helt annat liv i diskussionen när frågorna kunde fångas upp direkt. Och dessutom ska man inte glömma att det kan vara ganska tråkigt att sitta och lyssna på dragningar. Då ser man hellre en kort film innan för att få samtala mer.

Är det här en extra bra metod för er på Berghs som ju alla jobbar med kommunikation? 

– Nej, kanske är anledningen till att vi var snabba att nyttja det som metod genom att vi jobbar just inom det området, men jag tror det passar alla företag. Jag tycker att det är viktigt att när vi alla pratar om att våga testa saker så handlar det också om att vi ledare vågar testa våra verktyg. Det handlar inte bara om projekt- och utvecklingsarbete utan är också en del av hur man leder.

Fakta

Här är Camilla Wallanders fyra bästa råd till den som vill prova på att flippa sina möten:

  • Låt det ta lite extra tid i början, det är inte svårt men det gäller att få ordning på tekniken. 
  • Gör det enkelt - det går ofta bra med den egna datorn eller mobilen. 
  • Se till att skippa de egna prestationskraven. Det är inte så viktigt hur det låter, man måste inte ta om tills det blir perfekt. 
  • Det behöver inte vara en film – det kan gå bra med ljudfiler. Det beror på vad man ska presentera, det kanske inte alls behöver bildstöd.