1010101


När data ses som en av de viktigaste konkurrensfördelarna är det inte konstigt att allt fler vill anställa en person som ska ansvara för datastrategin – en digitalchef, eller cdo, chief data officer.

– Att skapa en ny chefsroll som ansvarar för de många möjligheterna som big data ger är ett logiskt steg, säger Gartner-analytikern Mario Faria.

Läs också: Här är kompetensen som är hetast när svenska cio:er rekryterar

Men jobbet är inte lätt. Digitalcheferna kommer att stöta på flera hinder och Gartner spår att bara hälften kommer att ha lyckats driva igenom sin strategi fram till 2020.

En av utmaningarna är att att hitta relevanta mätemetoder för att visa hur dataanvändningen bidrar till affären. Kombinationen av höga förväntningar och begränsade kunskaper inom företaget kan göra det svårt för CDO:n att engagera affärsenheterna, och få den budget som krävs för att lyckas med dataprojekt.

Många digitalchefer vittnar om att de stöter på motstånd när de försöker förändra. Framför allt från it-avdelningen, som ifrågastätter vem som bör kontrollera informationen.

Hur ska då CDO:n klara av sin nya roll? Gartner har fem råd:

  1. Skapa en strategi för informationshantering som bygger på organisationens affärsstrategi. Målet med strategin ska vara att skapa värde.
  2. Bygg upp förtroende hos andra chefer. Inte minst hos CIO:n.
  3. Utbilda äldre chefer och nyckelpersoner. Lär dem vilken viktig roll data spelar för den som vill lyckas med affärer i dagens samhälle.
  4. Etablera principer för hur information ska hanteras, och hur man kan mäta det värde data bidrar till att skapa.
  5. Inför formella, mätbara mål, och dela dem med organisationen.


Läs också: Tekniktrender 2016: Wearables ger kontakt med kunden på en helt ny nivå

En roll som digitalchef kan låta teknisk, men den kräver många mjuka egenskaper.

– Det handlar om att leda förändring och skapa entusiasm och stöd hos affärscheferna, säger Mario Faria.