Varje år genomför IDG:s CIO Sweden studien CIO Lägesrapport, den största oberoende studien av CIO-rollen i Sverige.

När vi gjorde 2016 års studie bad vi också deltagarna att sätta betyg på sina leverantörer vad gäller kvalitet, bemötande, förmåga att leverera i tid och prisbild.

Kvalitet och bemötande är CIO:erna rätt nöjda med – deadlines och kostnader är det värre med. Medelbetygen på leverantörer i Sverige (skala från 1 till 5):
 

Svenska CIO:ers betyg på sina leverantörer
Kvalitet 4,0
Bemötande 4,1
Förmåga att leverera i tid 3,8
Prisbild 3,4

Skalan var 1 till 5, där 5 är bäst.

Och så här placerar sig de sex leverantörer som flest CIO:er satt betyg på (här medel­betyget, med alla kategorier sammanvägda):
 

1. Atea 3,8
1. Telecomputing 3,8
  
Atea och Telecomputing delar på förstaplatsen, med ett medelbetyg på 3,8 av 5 möjliga.
 
3. Microsoft 3,7
3. CGI 3,7

Microsoft och CGI delar på tredjeplatsen, med ett medelbetyg på 3,7 av 5 möjliga.
 
5. TDC 3,6
5. Evry 3,6
 
TDC och Evry delar på femteplatsen, med ett medelbetyg på 3,6 av 5 möjliga.

Övriga leverantörer betygssattes av så pass få CIO:er att deras betyg inte bedömdes som statsistiskt intressanta.

Allt som allt sattes det mer än 200 betyg (gånger fyra delbetyg) på leverantörer i enkäten.

Beställ ditt exemplar av CIO Lägesrapport 2016 här (pris: 1795 kr ex moms).