Assa Abloy är en dominant på låsmarknaden – större än sina fyra efterkommande konkurrenter tillsammans.

– Vi har ökat andelen digitala erbjudanden tio gånger under de senaste 10 åren. I dag är elektromekaniska lås halva vår affär, säger cio:n Jens Nielsen.

Elektromekaniska lås är det som Assa Abloy kallar sina digitala produkter för elektroniska lås, det vill säga lås som kan låsas upp med kort, kod, nyckelbrickor eller en mobil. Medan mekaniken är lokal – låsstandarder skiftar mellan olika regioner och länder – är de digitala delarna desamma över hela världen.

Och den omställningen påverkar självklart bolaget.

– Vi måste börja koppla ihop den gamla världen med den nya. Ta exempelvis ett hotell. Ägaren av hotellet förväntar sig en lösning där gästerna kan låsa upp sina rum med en app. Men han förväntar sig även att kunna beställa de mekaniska låsen till dörrarna och betala på samma portal. Då måste den nya digitala världen giftas samman med de traditionella affärssystemen, säger Jens Nielsen.

Läs också: Länsförsäkringar Bank kritar på storavtal med indiska TCS

Den digitala utvecklingen ställer också andra krav – nu måste system och processer harmoniseras. Det är en utmaning i ett företag som Assa Abloy som har en stark uppköpstradition och köper upp 10–20 bolag om året, under de senaste 20 åren har handlar det om 300 uppköp.

Konsolideringen pågår nu för fullt på it-sidan och berör allt ifrån infrastrukturen till de affärskritiska systemen.

För några veckor sedan stod det klart att indiska Wipro tar över driften av runt 1 000 servrar som Volvo IT haft hand om tidigare. Men tanken är att affären ska bli större än så framöver.

– Totalt har vi nästan 5 000 servrar på över 130 platser i världen och vi vill inte hålla på att övervaka och underhålla dem själva. Wipro har dessutom datacenterkapacitet över hela världen och vår ambition är att vi inte ska behöva bygga nya datahallar utan att vi köper den serverkapacitet vi behöver av dem.

Läs också: Skandia sätter stopp för sina outsourcingplaner och byter it-chef

Men avtalet med Wipro är bara en liten hörna av en mycket större strategi förklarar Jens Nielsen.

– AT&T har byggt upp vårt globala nätverk, tidigare hade vi 400. Vi håller på att gå från 250 affärssystem till ett per division – totalt sex stycken. Vi har valt Oracles JD Edwards i Amerika och Microsoft Dynamics AX i Europa, Afrika, Asien och Oceanien, säger han.

Just nu införs också en ny webbshoplösning och verktyg för produktdatahantering, produktionslogistik och samarbetsverktyg. 

– Nästa steg är it-arbetsplatserna – där ser det fortfarande helt olika ut över världen. Nu håller vi på att bygga en världskoncern från grunden.

När tänker du dig att det ska vara klart? 
– Vi har inget slutdatum för vårt transformeringsprogram. Vi har avverkat ungefär 30 procent av programmet och jag tror att vi har tagit oss igenom den värsta biten. Jag bedömer att vi har 3–5 år på oss att bli klara med det som programmet omfattar i dag. Men jag har en väldigt stark känsla av brådska. Det går fort nu och marknaden får inte köra ifrån oss – så min största huvudvärk är speeden och att ständigt utveckla transformeringsprogrammet.

Varför går ni inte hela vägen och använder ett och samma affärssystem?
– Visst det hade vi kunnat göra, men 90 procent av en strategi handlar om att ta sig dit man vill och då är det bättre att ha en halvbra plan som genomförs än en superbra som misslyckas.

Läs också: Jordbruksverkets it-system försenat och fördyrat – 25 000 bönder väntar på pengar

Jens Nielsens poäng är att man endast kan harmonisera processer en hierarkisk nivå åt gången. Nyckel till framgång är att klara av att välja den process som är bäst.

– En hierarki över, en chefsnivå upp, har man fortfarande ”markkontakt” och klarar av att ta bra beslut. Går du uppåt flera hierarkier i organisationen så blir det fel, säger Jens Nielsen.

– Mitt viktigaste nyckeltal är ”digestion rate of change”– hur mycket förändring organisationen och individerna klarar per dag. Det går inte att hitta ett exakt mätetal, utan det är mer än erfarenhet man bygger upp. När man vet var gränsen går kan man börja jobba systematiskt med att höja den. Jag är nämligen övertygad om att framgång handlar om att ha högsta möjliga förmåga att förändra sig.

Fakta

Företagets historia: Assa Abloy bildades 1994 genom en sammanslagning av svenska Assa och finska Abloy. Sedan dess har omsättningen ökat med 1 500 procent. 
Verksamhet: Tar fram lås- passer- och accesslösningar.
Omsättning: 68 miljarder kronor, varav hälften relaterat till elektromekaniska lås (2014)
Rörelseresultat: 11 miljarder kronor (2014).
Antalet anställda: 46 000 i över 70 länder.