När Martin Althén började som cio på Husqvarna Group 2008 kom han till ett traditionellt svenskt industriföretag, med en traditionellt organiserad it-avdelning som sysslade med drift och support. It var en icke-fråga. Om någon hade berättat att han bara några år senare skulle gå i täten för ”den digitala industriella revolutionen” och föra dagliga samtal på koncernledningsnivå om smarta produkter, internet of things och möjligheterna med big data hade han knappt trott det själv – trots att det var hans uttalade uppdrag att driva förändring.

Men så har det blivit – och det med råge! Under hans tid som cio har det anrika skogs- och trädgårdsmaskinsföretaget ställt om i grunden för att hänga med i en digitaliserad, uppkopplad framtid, med smarta produkter och it-drivna tjänsteupplägg som självklara delar i produktportföljen.

It-avdelningen har organiserats om och klivit fram som en partner till verksamheten. Och själv har Martin Althén sedan årsskiftet gått in i en ny spännande roll med fullt fokus på digital verksamhetsutveckling.

Vi har vridit om synen på it rejält! It har blivit en naturlig del i hur vi jobbar, och med internet of things är vi definitivt med och driver utvecklingen av det nya Husqvarna Group, säger han.

Läs också: Digitaliseringen slår sönder företagens organisation – så får du med alla på tåget

Hans nya uppdrag, som han än så länge kör parallellt med cio-rollen, är att genomdriva en agenda för digitalisering som fastslogs 2014, där det är ytterligare fokus på it:s roll i utvecklingen och transformationen till tjänsteföretag.

– Möjligheten att nu få jobba fullt ut med dessa frågor känns verkligen jättekul, säger Martin.

En viktig del av digitaliseringen av Husqvarna handlar om smarta produkter och internet of things (IoT) – här i form av uppkopplade gräsklippare och skogsmaskiner samt digitala tjänster.

Martin berättar att de första stegen togs för sju år sedan med projektet ”Fleet Services”, då handhållna skogs- och trädgårdsma­skiner utrustades med chip som gjorde det möjligt att få fram data om produktens hälsa och förarens körstil.

– Det var första gången vi tog hjälp av it i utvecklingen av våra produkter, och vi använde rätt banbrytande teknik. Via sensorer kan man få ut en mängd data, och med smarta algoritmer på det blir det möjligt att ta fram en rad funktioner och tjänster. Till exempel kan man se hur förarens körstil påverkar slitage och bränsleförbrukning och koppla det till utbildningsinsatser. Informationen visar när maskinerna behöver servas. Du kan också följa alla maskiner ute på fältet i realtid via en dashboard.

Sedan dess har det rullat på. Martin Althén, som hade börjat ett halvår tidigare, fick bevittna inledningen av den enorma transformation som har pågått sedan dess, och som går snabbare och snabbare för varje år.

I början på april kom nyheten att Automower, Husqvarnas storsäljande robotgräsklippare – som uppfanns redan 1995, men som med åren blivit allt mer avancerad – kan fjärrstyras med Apple Watch, utöver mobilappen som kom i fjol. Och i dagarna lanseras ett nytt ”smart trädgårdssystem”, där sensorer nedgrävda i marken styr både bevattning och robotgräsklippare och kommuni­cerar med användaren via en app.

Tjänsten släpps i första vändan på marknaderna i Tyskland och Benelux, och det lutar åt stor succé.

– Efterfrågan har redan slagit alla prognoser, berättar Martin Althén.

IoT är som bekant en av de stora trenderna nu – inte bara på Husqvarna Group, utan i hela samhället. Analytikerna talar om en förestående digital, industriell revolution, där all världens uppkopplade prylar börjar utbyta information med varandra, med eller utan mänsklig inblandning. Och där de data som genereras bygger på nya lager av insikter och tjänster.

För Husqvarnas del markerar framväxten av de smarta produkterna ett avstamp in i transformationen från industri- till tjänsteföretag.

– Vi vill göra en förflyttning från att vara ett hårdvaruutvecklande produktbolag som går till marknaden via kanaler och tredje part, till att i högre grad syssla med produkter och tjänster inriktade mot slutkund, förklarar Martin Althén.

Här blir de uppkopplade produkterna en språngbräda. När maskinerna får ett digitalt innehåll förändras erbjudandet, från produkter till en resultatinriktad tjänst, som ”vackrare trädgård” eller ”avkastande skog”.

– Det är en fundamental skillnad som ställer helt nya krav på kanaler för försäljning och kundsupport.

Men en digital produkt eller tjänst fungerar på ett annat sätt än en fysisk produkt i fler avseenden än så.

Säljcykeln för en fysisk produkt tar slut när kunden köper den och tar med den ut ur affären. För en digital produkt börjar säljcykeln först när slutanvändaren pluggar in produkten och börjar använda den.

– I och med att produkten eller tjänsten kopplas upp mot företagets app eller gränssnitt inleds företagets samarbete med kunden, och det här är faktiskt en revolutionerande förändring, säger Martin Althén.

Läs också: Stockholm har Europas bästa it-chef

Smarta produkter togs in i Husqvarnas strategi som ett eget fokusområde 2012. Och det handlar inte bara om utveckling. För att stödja lösningarna har man byggt upp det man kallar för ett ”IoT-backbone”.

– Varje produkt måste ju vara individuellt registrerad. Den måste ha en identitet och en koppling till ägaren. Det är en del av vårt backbone, precis som kommunikationsplattformen, vår big data-lösning och double identity mangement-lösningen.

Martin Althén
Foto: Anna Rut Höglund”Vi har vridit om synen på it rejält! It har blivit en naturlig del i hur vi jobbar, och med internet of things är vi definitivt med och driver utvecklingen av det nya Husqvarna Group”, säger cio Martin Althén.

En annan tydlig trend knuten till digitalisering och IoT är att allt som rör samarbeten och nätverk blir viktigare. Den traditionella värdekedjan ersätts av affärsdrivna värdenätverk och ekosystem av partners där man hjälps åt att utveckla, förvalta och underhålla tjänster. Det är en stor utmaning, enligt Martin Althén.

– Alla industriföretag har hittills optimerat sig vertikalt, det är så man har skapat effektivitet och lönsamhet. Men framåt är det horisontella integrationer, det vill säga förmågan att samarbeta med aktörer utanför, som blir avgörande för effektiviteten. Bristen på erfarenhet av detta är en jätteutmaning att förhålla sig till, säger Martin Althén som menar att Husqvarna Group måste anpassa sig till den nya världen och kunna passa in som en pusselbit i ett framtida ekosystem när det gäller trädgård, skog eller byggarbetsplats.

– Vi kommer att vara en del av något som är större än vi. Så vi måste bli bättre på partnerskap. Det är ju en av kärnorma i IoT och nätverksekonomin, att växa genom allianser. Det är mjukvarubolagen bättre på än vi är, de har ju jobbat på det viset länge.