Många av de nya samsarbetstjänsterna som Slack, Realtimeboard, Dropbox och Trello har öppenhet som en grundprincip. Utgångspunkten är att kunderna ska kunna välja de tjänster som tillgodoser deras behov bäst och plocka ihop ”best of breed” från ett ekosystem av tjänster från olika leverantörer. Detta står i bjärt kontrast till det mer traditionella angreppssättet att välja alla tjänster från en och samma leverantör.

Allt pekar dock på att just denna öppenhet är framtiden för digitala tjänster. Nya tjänster dyker upp hela tiden och konkurrensen är så hård att ingen leverantör – eller kund för den delen – någonsin kan slå sig till ro. Som tjänsteleverantör gäller det fokusera och vara bäst på den eller de tjänster man erbjuder och att använda konkurrensen till att ständigt försöka bli bättre.

Genom att vara öppna och möjliggöra integrationer med andra digitala tjänster ökar värdet av tjänsten för kunden. Därför finns ofta färdiga integrationer till andra populära tjänster som i princip går att aktivera med ett klick. Och om en integration man vill göra skulle saknas så erbjuder tjänster som Zapier en mängd färdiga integrationer (i Zapiers fall kallade ”zaps”) mellan populära tjänster.

Läs också: Det digitala kontoret föds på nytt med nygamla verktyg

Även leverantörer som Microsoft som erbjuder helhetslösningar har sett sig tvungna att gå mot ökad öppenhet. Till exempel erbjuder Microsoft integrationer mellan Office 365, Dropbox och Box, detta trots att Microsoft har sin egen motsvarighet i tjänsten Onedrive. Microsoft har helt enkelt tvingats acceptera att Dropbox och Box har anammats och är väl inarbetade och omtycka av många organisationer. Kunderna ska kunna fortsätta använda dessa på ett bra sätt även om de väljer Microsofts produktivitets- och samarbetstjänster. Förhoppningen från Microsofts sida är förstås att kunderna så småningom ska inse att det är smidigare att köpa alla tjänster från samma leverantör och att den egna tjänsten för fildelning är lika bra som Dropbox och Box, och dessutom bättre integrerad med Microsofts övriga tjänster. 

Det här är en artikel från Expert Network

Det finns klara fördelar att köpa allt från en leverantör. Det är framför allt smidigt och enkelt. Man har oftast bara en licensmodell att förhålla sig till och en leverantör att hålla koll på. De olika tjänsterna är dessutom sannolikt väl integrerade. Man behöver inte lägga särskilt mycket tid på att vare sig leta efter tjänster eller utvärdera hur de kan integreras med varandra. Det gäller bara att hitta de leverantörer som erbjuder helhetslösningar och ställa dessa mot varandra. Att det sedan i verkligheten inte alls är så enkelt med licenser från dessa helhetsleverantörer eller att integrationen inte är vad den lovar är något många fått lära sig den hårda vägen.

Den uppenbara enkelheten i att köpa allt från en leverantör kan rentav vara bedräglig. För den riktiga utmaningen ligger i att skapa verksamhetsnytta. Det enda sättet att göra det är att tjänsterna anammas och används av medarbetarna och då på ett sätt som gör att de arbetar smartare än tidigare. Detta kräver att tjänsterna är användbara och riktigt bra på det de är avsedda för. Men det krävs också att man har tänkt ut, testat, hur man ska arbeta smartare med dem. Detta arbete kan man aldrig hoppa över även om man köper alla tjänster från en och samma leverantör.

Att medarbetarna ska ta till sig tjänsterna och börja använda dem på ett smart, gemensamt och samordnat sätt är inget som sker automatiskt. Tyvärr är det många organisationer som tyckts tro det och fuskar med införandet. När it-avdelningen lagt beställningen och tjänsterna rullats ut verkar jobbet vara slutfört. I själva verket är det då det börjar, för det är då investeringen ska räknas hem genom till exempel produktivitetsökningar eller ökad innovationsförmåga. Om man inte långt innan utrullningen säkerställt att medarbetarna verkligen kommer kunna och vilja arbeta smartare med de nya digitala tjänsterna, ja då kommer investeringen vara kastad i sjön.

Läs också: Dags att börja med Slack? Här är 7 tips från proffsen

Vad vi ser nu är hur ett ekosystem av öppna digitala tjänster växer fram och där olika tjänster kan integreras med varandra på en mängd olika och ofta innovativa sätt. Denna nya verklighet tvingar fram ett arbete hos organisationer att göra ett gediget förarbete innan de väljer ut vilka tjänster de ska köpa. De behöver ständigt se över vilka digitala tjänster som finns, hur de presterar och utforska hur de egna digitala arbetssätten kan förbättras. Allt detta är enbart positivt. Att proaktivt utveckla digitala arbetssätt med de bästa tillgängliga digitala tjänsterna just nu är en nödvändighet för de organisationer som vill skaffa sig konkurrensfördelar med digitalisering.

Fakta

Befattning: Digital verksamhetsdesigner och vd
Företag: Unicorn Titans
Linkedin: Oscar Berg
Twitter: @oscarberg
E-post: oscar@unicorntitans.com
Hemsida: www.unicorntitans.com
Expertområden: Digitalt samarbete, digitala arbetsplatser, framtidens arbete, digital strategi, tjänstedesign, digital transformering.
Bakgrund: Över 20 års erfarenhet som konsult inom internet och webb, från roller som kravanalytiker och interaktionsdesigner till verksamhetsutvecklare och strateg. Bloggar, skriver och föreläser om digitalisering, socialt samarbete och framtidens arbete. Författare till böckerna "Collaborating in a Social Era" och "Den digitala arbetsplatsen".