Dagstidningsbranschen befinner sig mitt i en utmanande transformation. Att flytta läsaraffären från papperstidning till webb är stor utmaning. Bonnier News cio och digitalchef Charlotte Svensson driver digitaliseringen av de båda flaggskeppen Dagens Nyheter och Expressen.

– Den strategi som vi har valt bygger på att den digitala utvecklingen ska ligga så nära de olika varumärkena som möjligt. Om man tar Expressens digitala affärsmodell så är den baserad på en digital annonsaffär. Det innebär att räckvidden är grunden för den digitala transformationen som finansierar tidningens verksamhet i framtiden, säger hon.

Dagens Nyheter har valt en annan modell. För två år sedan bestämde man sig för att tidningen skulle fortsätta ta betalt för sitt innehåll av både läsare och annonsörer.

– Då var det väldigt många som menade att det var omöjligt, att det inte gick att ta betalt på internet eftersom den digitala läsarmarknaden var redan förstörd genom att vi har kört gratis så länge, berättar Charlotte Svensson.

Men DN trotsade skeptikerna och idag har man över 70 000 rena digitala prenumeranter och ökar med ungefär 5000 nya varje månad. Förutom att jobba vidare med att värva fler helt digitala kunder är strategin att transformera den läsekrets man har för papperstidningen, så att de också läser tidningen digitalt.

– Vi vet att de prenumeranter av papperstidningen som också läser DN digitalt är mer lojala än de som enbart läser papperstidningen, säger Charlotte Svensson.

Läs också: Digital revolution på Bonnier News

Sedan januari i år är hon inte bara ansvarig för utvecklingen och digitaliseringen av nyhetsbolaget, hon har också ansvar för läsarintäkter.

– Jag är läsarintäktschef, samtidigt som jag har kvar min roll som digitalchef, cdo. Jag har ansvar för den digitala produktutvecklingen, men även för analys, annonsteknik och redaktionell teknik.

Innan Bonnier News marknadschef slutade samarbetade Charlotte Svensson väldigt tätt tillsammans med honom.

– Vi satte all prioritering ihop och brukade till och med säga att vi hade samma jobb. Det är så nära du måste ligga om du ska lyckas digitalt. I den digitala världen är det ingen skillnad på teknik och affärer, vi i affären kan vilja en massa saker men om de inte är tekniskt genomförbara kommer man ingen vart.

På ett tekniskt plan har digitalisering av läsaraffären inom Bonnier News bland annat inneburit att it-avdelningen fått tänka om när det kommer till plattformarna och den tekniska infrastrukturen.

– Dels handlar det om att vi har fått byta ut vissa leverantörer och släppa de som varit mer traditionella för att klara övergången till en driftmiljö som är digitalt distribuerad. Vi har också byggt upp en snabbfotad devopsavdelning och samtidigt lagt mycket tid och energi på stödsystem och beteendedatasystem, berättar Charlotte Svensson.

Charlotte Svensson
Foto: Martin Stenmark

Ur ett styrningsperspektiv har det handlar mycket om att skaffa självinsikt, se organisationen för det den är, för att sedan fatta beslut om vad man vill göra.

– Traditionellt sett har tidningar varit väldigt volymbaserade, det har handlat om saker som räckvidd och upplagedistribution. De olika delarna har stötts av traditionella system som varit i silos, man har haft system som har stött upplageaffären, system som stött annonsaffären och de som stött den redaktionella affären.

– Nu fokuserar vi på kunden och då måste man skapa både system och arbetssätt som är cross over. Det är inga lätta beslut att fatta, och man kan inte heller säga vad som är rätt eller fel. Men det är väldigt viktigt att man har med sig både ledningen och organisationen så att man kan fatta ett gemensamt beslut om vilken väg man ska gå, säger Charlotte Svensson.

Att olika tidningar inom Bonnier har valt olika affärsmodeller har visserligen komplicerat bilden, men Charlotte Svensson ser det hellre som en möjlighet än ett problem.

– Det är en väldig skillnad mellan DN:s och Expressens strategi, men fördelen för mig som jobbar med båda är att vi kan driva strategier i väldigt olika riktningar men ändå lära av varandra.

Läs också: Här är Icas nästa digitala steg: hjälpa kunderna hitta i butiken

Nu fortsätter Bonnier News arbete för att bli en mer kundfokuserad organisation, och rent tekniskt innebär det att man måste fortsätta vara modiga och kreativa menar Charlotte Svensson.

– När man fokuserar på teknik är det väldigt lätt att tänka att man söker efter ett visst system, men så vill vi inte jobba. Vi börjar med analysen, sedan sätter vi strategin och då ska vi våga vara kreativa, därefter väljer vi den tekniska lösningen.

Även om Bonnier News planerar att fortsätta ge ut papperstidningar så länge det bara går så förbereder man sig samtidigt på att ha en relation till läsarna även när papperstidningen inte finns kvar.

– Det blir en annan relation som är mer direkt och omedelbar, säger Charlotte Svensson som menar att man redan nu märker stor skillnad mellan papperstidningsläsarna och de läsare som är helt digitala.

– Till exempel vill papperstidningsläsarna gärna ringa upp kundservice och prata med en människa om de har problem, våra digitala läsare vill inte prata med någon, de vill bara få problemet löst så snart som möjligt på effektivast sätt.