Det 300-åriga Royal Opera House i London ska rustas upp rejält i ett treårigt projekt som kallas ”Open Up”. Ett av de grundläggande syftena med projektet är att leverera kultur till en ny publik och odla nya generationer operabesökare.

– Hjärtat i vad vi gör här är och förblir konsten. Men hur kan vi öppna upp – inte bara i arkitekturen, utan hur vi kommunicerar med publiken, hur vi odlar nästa generations publik och konstnärer? Där har det digitala en nyckelroll, säger teknikchefen Joe McFadden.

– Överlag vill vi se över hur hela byggnaden fungerar, och tänka till kring vilken publikupplevelse vi vill kunna erbjuda när Open Up-projektet är klart 2018

Läs också: Han har tagit fram en verktygslåda för din digitala transformation

Biljettbokningen står högt på agendan och operan tar nu tillfället i akt att börja fasa ut pappersbiljetterna, som fortfarande dominerar.

– Om kunder och besökare vill ha mobil leverans, då ska vi erbjuda det också, säger Joe McFadden.

Operan mjuklanserade e-biljetter i början av 2016, efter en kundenkät. Kunden kan nu skriva ut biljetten hemma eller visa upp den i mobilen. Kort därpå släpptes också en mobil­app där publiken kan beställa drinkar och tilltugg till pausen, för att minska kötiden i baren.

En annan fråga handlar om tillgänglighet till biljetterna. Operan har brottats med nertid på webben och virtuella väntrum när det släppts biljetter till föreställningar med världsstjärnor.

– Vi har för all del haft en del att lösa sedan jag började. Men lösnin­gen som kommit på plats nu är tekniskt väldigt välgjord, och drar full nytta av det publika molnet. Vi har traditionellt sett haft ett bra biljetthanteringssystem, som är väl etablerat i kulturbranschen. Men det var inte tillräckligt skalbart för försäljning via webben.

Joe McFadden
Joe McFadden är cto på Londons Royal Opera House.

Prioritering har varit i fokus för Joe McFadden sedan han började för ett och ett halvt år sedan. Liksom att se till att it-projekten linjerar fullt ut med verksamhetens strategier. Uppfräschningen av operans underliggande it-infrastruktur är en viktig pusselbit.

– Det handlar i stort om att flytta lokala installationer och lokal utrustning till antingen publika moln eller egna datacenter, beroende på vad som passar bäst. I praktiken en infrastruktur som bygger på hybridmoln, säger Joe McFadden.

Här ingår en flytt från Windows XP på skrivbordsdatorerna till Windows 8.1, så att man också kan rulla ut mobila enheter som plattor.

Läs också: ”Svenska företagsledare förstår inte it – därför går digitaliseringen så långsamt”

Kommunikationsplattformen har växlats över till Skype för företag, i samspel med Sharepoint, som man infört i och med flytten till Office 365.

– Och det är redan förändring så det räcker för vilken organisation som helst, säger Joe McFadden.

– Särskilt en organisation där fokus ligger på att sätta upp opera och balett. Där du har en väldigt variation på kompetensprofilerna i organisationen. Allt från hantverkare eller musiker som kanske inte alls använder it i sitt dagliga arbete, till folk som är extremt tekniska och kanske skriver egen mjukvara för scenljus.

Romeo & Julia
Royal Opera House i Covent Garden har satt upp opera ända sedan 1734 (först ut var Händels ”Il pastor fido”). Operahuset brann ner till grunden 1808 och 1856 – dagens lokaler är de tredje på samma adress. Efter rejäla ombyggnader 1990 är det nu dags igen i projektet ”Open Up”. Många föreställningar sänds sedan några år tillbaka live till biografer ute i landet, och även utomlands. På bilden en uppsättning av Prokofjevs balett Romeo och Julia, som visades på 31 dukar i Sverige år 2012.

Enligt Joe Mc Fadden handlar en del av hans roll som teknikchef om att vara den ”stödjande rösten” till kollegor i ledningsrummet, och få dem att förstå vad som går att göra digitalt.

– En riktigt spännande fråga är hur ny teknik kommer att börja tas upp av artister för att skapa digital konst som är genuint meningsfull. Inte bara inom opera och balett, utan i alla möjliga konstformer. Det blir en väldigt intressant resa att följa framåt.

På agendan under den mer nära framtiden står att förbättra processer och informationsflöden. Det finns mycket tid och pengar att spara i en verksamhet där repertoaren är planerad upp till åtta år i förväg. Ett exempel är den tekniska processen, där möjligheterna med visualisering har enorm potential. En opera är i regel väldigt dyr att sätta upp. All arbetstid på scen, där man jobbar igenom tekniken, kostar mycket pengar. Att använda visualiseringar och virtuell teknik för att jobba med siktlinjer, ljussättning, övergångar och scenbyten effektiviserar verksamheten.

Operan drar också nytta av ny teknik för att hålla sina dansare i form.

– Dansarna är inte bara är fantastiska artister, de är också i absolut toppform atletiskt, och de pressar sina kroppar till det yttersta varje kväll på scenen. Därför använder vi teknik från proffsidrotten för att ge våra dansare bästa möjliga vård och stöd.

Läs också: Drönare, 3D-printers och VR. Han styr it-stödet till världens mest berömda kyrkbygge – Sagrada Familia

– Vi har ett modernt gym, och sjukgymnastik för skadade dansare. Och i allt högre grad sätter vi data i deras egna händer, i deras mobiler.

Även om it-proffs kan bygga tekniska plattformar, digitalisera processer och utveckla appar, så är det på den kulturella sidan av digitaliseringen, och inom användarupplevelsen, som de verkliga innovationerna kommer att göras på Royal Opera House, tror Joe McFadden.

– En sak jag funderar mycket på är hur vi skapar rätt möjligheter till innovation i resten av organisationen. Ibland kan sånt kallas skugg-it, men det tycker jag är en otjänst, vi kan alla vara kreativa med teknik. Men den verkliga innovationen kommer att komma från ljussättare, ljud- och videoarbetare, folk som försöker lösa sina problem. Så det gäller att ge dem rätt verktyg i och rätt rådgivning, så att de kan gå i bräschen i sina gebit med it. Vi måste låta oss ledas av kulturarbetarna själva.

Artikeln publicerades ursprungligen på cio.co.uk.