Står du i färd med att byta eller köpa nytt samarbetsverktyg? Adam Preset är analysföretaget Gartners expert inom området. Här är hans tips på vad du ska tänka på.

Har du något generellt råd till en organisation som ska investera i ett samarbetsverktyg?

– Först och främst – ta en närmare titt på vad du redan har. Använder du din nuvarande portfölj av samarbetsverktyg fullt ut? En del organisationer släpper ner nya tekniker och tror att de ska lösa problem, utan att förstå vilka problemen är, eller utan att erbjuda tillräckligt stöd till användarna så att de verkligen får nytta av de här sakerna.

Läs även: 15 heta verktyg för ett bättre digitalt samarbete

– Fundera också över vilka effekter de nya verktygen får. Kommer de att användas av få människor eller flera? Kommer de bara innebära att de anställda måste ha koll på ännu ett ställe för att ta emot arbetsuppgifter, eller kan det ersätta några av de gamla teknikerna, och hjälpa de anställda att fokusera på det som verkligen är viktigt. För att användarna ska bli mer produktiva krävs mer en signal än oväsen.

Har du någon personlig favorit?

– Det här är en väldigt fragmentiserad marknad som ännu inte mognat. Det finns dussintals lösningar som försöker uppnå ett brett horisontellt samarbete och närmare rollspecifika arbetsflöden. Slack får mycket uppmärksamhet i media – och det ökar ju medvetandet om de här marknaderna.

Läs även: Här är Microsofts Slack-dödare Teams – svensk utvecklare i det hemliga projektet

– Slack fungerar i många scenarion, men det har många konkurrenter som Hipchat, Ryver, Spark och Redbooth. De har olika styrkor, funktioner och prismodeller. Glöm inte heller de stora leverantörerna som Microsoft, IBM och Google som kontinuerligt investerar i nya strategier och arbetar för att utöka sin portfölj av samarbetsverktyg. Det finns nästan för många val.

Läs också: Slack är en bra tjänst för digitalt samarbete – men den klarar inte allt

Är det bäst att gå för en lösning eller flera olika?

– Ofta är one-size-fits-all-modellen ganska hållbar när vi pratar om olika it-lösningar i verksamheten. Samtidigt är den otillfredsställande för de som vill ha mer specifika lösningar som är relevanta för deras särskilda behov.

– Jag tycker man ska uppmuntra en viss mångfald, med ett litet ekosystem av verktyg som kan arbeta tillsammans över olika grupper. Detta kan vara från en enda leverantör eller förnuftiga integrationer mellan flera leverantörer. Men man måste vara noggrann när man hanterar fragmentering så att det inte byggs nya silon som skiljer de anställda åt.