Mediakoncernen Schibsted var tidigt ute med egna hackaton. Det började i liten skala, bland utvecklare i några av bolagen, men sedan flera år arrangeras storskaliga ”Hackdays” på koncernnivå, två gånger per år, på våren och hösten. Den senaste hack­yran har precis lagt sig. Pizzakarton­gerna är utburna, colan är urdrucken och afficherna som deklarerar att Schibsteds 17:e hackaton äger rum den 26–27 oktober plockas ned.

– De är väldigt ambitiösa med allt runt omkring, som att ta fram logga, affischer, klistermärken och t-tröjor. Det har blivit en nästan lika viktig del som hackandet. Den här gången var det en känd designer som gjorde loggan, det märktes på prislappen, men det är okej – engagemanget och glädjen är så viktiga, berättar Schibsteds CIO Malin Bäcklund.

Läs också: Ryssar vann svenskt IoT-hackaton

Som chef för utvecklingsavdelningen är det hon som sponsrar och följer upp Hackdays. Men det är allt.

– Det är mitt team på utvecklingsavdelningen som driver det helt efter eget huvud. Det är väldigt viktigt att ge dem fria tyglar, säger hon.

Experimentlusta och idéer, laganda, erfarenhetsutbyte och arbetsglädje. Det är sådant hackdagarna bidrar med till Schibsted. Och det vill inte säga lite. Dagarna har ett lekfullt anslag, men enligt Malin Bäcklund spelar de en betydelsefull roll strategiskt som koncernens innovationsmotor.

– För mig är de en viktig del i det kontinuerliga innovationsarbetet, kanske den viktigaste, slår hon fast.

– Det finns ju olika sätt att systematisera innovation. Vissa företag kör ju att man varje fredag, eller så, får jobba med egna projekt. Men jag föreställer mig att det kan bli problem med diciplinen. Så vi har valt att göra så här istället, att skapa ett stort event där man går in helhjärtat och fokuserar och kan ta stöd av varandra.

Syftet med Hackdays var ursprungligen att erbjuda utvecklarna ett kreativt forum för att experimentera och testa idéer utanför det ordinarie arbetet. Men med tiden har både uppdraget och målgruppen vuxit. Vid det nyligen avslutade Hackdays #17 deltog drygt 130 personer från samtliga bolag och länder i Schibsted-koncernen. Den största gruppen är fortfarande utvecklare, men även andra roller, som produktansvariga och designfolk var på plats.

– När man utvecklar en produkt består ju teamet vanligtvis av en treenighet, en produktägare, en UX:are och en utvecklare. Därför får alla de funktionerna vara med, så att de kan jobba ihop i team även här.

– Ytterst handlar det om att säkerställa att vi lägger tid på experiment och innovation. Till vardags är alla så uppbundna i sina ordinarie projekt och leveranser så det behövs.

Schibsteds Hackdays pågår i två dagar, egentligen en och en halv, och består av tre moment: Hackday, LAN-night och Demo. Första dagen är ”hackday”, då träffas man och hackar, det vill säga experimenterar, enskilt eller i grupp. Man kommer på morgonen, grupperar sig som man vill och börjar hacka det man vill.

– Vi låter det vara fritt och det funkar bra, tycker Malin Bäcklund.

En del gillar att jobba i nya konstellationer, andra vill jobba med sitt ordinarie team och fördjupa en idé. Några vill sitta själva. Andra parar ihop sig i tvärfunktionella grupper.

– Vi styr inte. Det blir bra bredd och olika typer av initiativ så.

På kvällen är det ”LAN-night”, för nöjes skull, i år med Counterstrike-tävling, pizza, öl och fina priser,

Dag två är det ”Demo”. Under två timmar, klockan 9 till 11, samlas alla i hörsalen inför publik och kör tre­minuterspresentationer av sina hack.

– Det är väldigt uppstyrt och de är så duktiga. De flesta klarar sig på tre minuter, säger Malin Bäcklund.

På plats i hörsalen är juryn och representanter från affärssområdena i alla de stora Schibsted-bolagen, exempelvis Blocket, Svenska Dagbladet och Aftonbladet från Sverige. Totalt ett 150-tal personer.

Juryn väljer ut tre representanter som i ett senare skede får dema sin lösning för koncernledningen.

– Det är ingen tävling så, utan juryn väljer ut tre projekt som mappar bäst mot vissa kriterier. I år var det innovation, samarbete och användarnytta, förklarar Malin Bäcklund.

Malin Bäcklund, cio, Schibsted
Foto: Peter HolmgrenMalin Bäcklund, cio, Schibsted.

Det är viktigt att inte styra för hårt, man får inte döda lusten och experimentviljan. Teamen måste känna full frihet. Det är något Malin Bäcklund återkommer till gång på gång.

Hittills har deltagarna fått helt fria händer att hacka vad de vill men framåt – till vårens Hackdays – är planen ändå att föra in ett tema.

Dessutom kommer man att tillhandahålla programmeringsgränssnitten, api:erna, till Schibsteds globala plattformar för att bättre kunna styra utvecklingsinitiativ mot dem.

Ett skarpare läge med ökat krav på leverans, kan det låta som. Både ja och nej, enligt Malin Bäcklund. Många idéer från tidigare hackaton finns i Schibsted-produkter redan nu.

– Det var exempelvis ett hack som ledde till Svenska Dagbladets räntekarta. Flera idéer har bidragit till våra videolösningar. Andra har handlat om tolkning av information, vilket hjälpt oss att automatisera nyhetsflödet, säger Malin Bäcklund.

Läs också: Schibsted: ”It har blivit kärnverksamhet”

Tre projekt som hon fastnade för nu senast är; ett synonymfilter för Blocket, alltså förbättrat sök, förbättrad statistik för artikelvisningar och delningar på svd.se och en IoT-lösning för möterum, där en app övervakar vilka rum som är lediga.

Hur skiljer sig de idéer ni får fram idag mot tidigare år? 

– Jag tycker att de har blivit lite friare och mer crazy, vilket är kul. I början var det väldigt allvarligt, nu tar fler ut svängarna. Till exempel kom några med ett förslag om gamification för Svenska Dagbladets annonser. Det är bra att de släpper loss!

För att det ska bli riktigt bra produkter behövs ofta mer tid än vad som hinns med under hackdagarna. Därför har Schibsted tagit fram ett koncept som gör det möjligt att jobba vidare med idéerna efter hackaton.

– Vi har kompletterat med det vi kallar 4-4-4 – deltagarna kan få ytterligare fyra timmar av sin chef om de vill utveckla sin idé. Om det går bra kan de få fyra dagar till, och behöver de ännu mer tid kan de äska om ytterligare fyra veckor hos ledningen.

En annan nyhet är att man har börjat registrera de demos som uppkommit vid hackaton. Ett projekt har inletts för att inventera alla idéer.

– För oss är det förstås intressant att hålla reda på vilka idéer som blivit verklighet, säger Malin Bäcklund.

Mät och följ upp

Även om själva hackandet ska vara fritt är det viktigt att mäta och följa upp. Malin Bäcklund har definierat ett antal nyckeltal när det gäller innovation som hon styr mot – och de viktigaste är knutna till Hackdays.

– Det är ju där vi bygger laganda, experimenterar utanför boxen och över enhetsgränserna, säger hon.

Eftersom det är prioriterat att få upp antalet innovativa aktiviteter tittar hon främst på volymmått.

– Vi mäter antalet deltagare, antalet demos och antalet bolag inom koncernen som deltar. Vi vill gärna ha så stor spridning som möjligt.

En av utmaningarna har varit att skapa ett event som medarbetare från alla koncernens bolag vill delta i. Med Hackdays verkar man ha lyckats. Malin Bäcklund tycker att det är fantastiskt roligt att Hackdays har fått så stort och positivt genomslag.

– Konceptet utvecklas och blir allt proffsigare. Det har blivit en jättehappening och intresset växer för varje år. Det är väldigt kul!

Malin Bäcklunds hackatontips

1. Låt utvecklarna själva planera och leda ert hackaton.

2. Låt deltagarna experimentera fritt. Ledningen ska hållas utanför innovationsprocessen – men delges resultatet, och vara med när idéerna ska tas vidare.

3. Ett hackaton ska vara en generös och rolig tävling där utvecklarna känner sig sedda och uppmuntrade.

4. Rotera ägarskapet så att det inte alltid är samma grupp som organiserar tävlingarna.

5. Ha en supportfunktion där utvecklarna kan be om hjälp om de kör fast. Schibsted har en chattkanal där deltagarna kan be om hjälp av varandra eller av organisatörerna.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning