Vår gamla it-avdelning är döende. Men samtidigt har vi mer it än någonsin – alla har en smartphone och kan hantera både Skype och Facebook. Verksamheterna har snart fler cdo:er än cio:er, och cdo:n har verklig makt i allt fler bolag.

Stämmer detta verkligen – eller vad händer egentligen?

It har länge varit en supportorganisation där en beställare från verksam­heten har berättat för it att de har ett behov. Efter långa utredningar implementerar it-avdelningen ett (eller i många fall flera) system för att möta detta behov.

Dessa system är mer eller mindre hopkopplade, och allt mer komplexa, tar tid att underhålla, och att ändra något i dem är kostsamt, det påverkar användarna, och det tar en himla tid om systemet är en del i en koncerngemensam arkitektur och vilket system är inte det idag?

Läs också: ”Vi drunknade i operativa frågor” – därför delade SCA:s cio upp sin it

När verksamheten märker att det tar för lång tid, går verksamheten andra vägar.

När vi på IDC frågade cio:er för ett år sedan sade 37 procent att it är en konkurrens­fördel för företaget. 17 procent uppgav att deras it är en supportverksamhet som inte tillför värde i leveransen. Det är en hög siffra i sammanhanget, 17 procent.

För att råda bot på detta skaffar sig fler och fler organisationer en cdo med ansvar för att driva det digitala. I Sverige och Norden visar våra undersökningar att det i praktiken oftast handlar om olika nya kanaler, som mobilt, eller förbättrade webblösningar. Ute i Europa är det vanligare att det samtidigt pågår förändringar av själva verksamheten. Ett exempel är den spanska banken BBVA, som stängde ner sin digitala enhet, eftersom allt ändå var digitalt. Allt ska göras digitalt för kunderna, inklusive nya typer av blockchain-lösningar, vilket har gjort att it-avdelningen har flyttat ut i verksamheten. Där den behövs som allra mest.

Det som händer just nu, ser vi, är att nya digitala ekosystem växer fram. Allt från vädertjänster till lokaltrafik släpper api:er, som vilken utvecklare som helst kan använda för att ta fram nya appar, till och med hela system av digitala plattformar. Bilbranschen, med Volvo Cars i framkant, jobbar ständigt med att utveckla sina digitala tjänsteplattformar för att kunna integrera alla möjliga tjänster. Och när Lynk & Co (med samma ägare som Volvo Cars, och samma teknikplattform i botten som Volvo V40) marknadsför sig som den första bilen med egen appbutik, handlar det såklart om att dra till sig utvecklare.

Den digitala transformationen har gjort utveckling hippt igen. Coola, disruptiva företag som Uber, Airbnb, Tesla, Skype och Spotify har visat att digitalt är affärsmodellen som gäller.

Läs också: Svårt för cio:er att få inflytande över affärerna – vd vägrar lyssna

Men enligt en undersökning vi gjorde i våras är det bara 47 procent av de svenska företagen som jobbar med några övergripande digitala projekt. I Spanien är den siffran 76 procent.

Och är det över huvud taget it-avdelningen som gör det här jobbet, ens på de 47 procent av företagen där det görs? Allt mer sällan, visar det sig. It är alltid involverat, men de stora förändringarna är it väldigt sällan ansvarigt för.

Om en it-avdelning inte kan förändras, ta till sig det senaste och förändra både sig själv och verksamheten, är det väldigt troligt att it kommer att bli (eller förbli) ett skällsord, istället för den katalysator som möjliggör DX, den digitala transformationen. It-avdelningens död är inte långt borta, men länge leve it – om du vågar ta initiativ till att förändras, vågar kliva fram som ledare och vågar ta ansvar för bottom line.