Offshoringgraden i svenska it-leveranser ökar stadigt. Många gånger är det den låga prislappen som lockar; för några år sedan uppgav 80 procent av konsultköparna att de valde offshore för prisets skull. Det finns fler kostnader än bara timpriset att ta hänsyn till. Det är inte så konstigt egentligen, om man fick samma värde skulle priset också vara högre.

Precis som många andra i vår bransch har jag jobbat med offshoring i många år. Jag har jobbat med team i Baltikum, Balkan och Bangalore. Det är inte så konstigt att jag, precis som många andra, undrar vad man byter bort när man väljer ett lägre timpris. Det görs många utvärderingar och jämförelser men det är inte så vanligt att de publiceras. Darja Smite på BTH har nyligen publicerat en forskningsstudie (IEEE Software Sep/Okt 2016) som jämför värde och kostnad mellan onshore i Nederländerna och offshore i Indien.

Läs också: Lyckad digitalisering kräver fokus på hela kundupplevelsen – inte bara en snygg app

Darja Smite jämförde två team, ett i Nederländerna och ett i Indien. På pappret var timpriset 29 euro i Indien mot 39 euro i Nederländerna. Forskarna mätte hur stor del av arbetstiden som var produktiv. De största tidstjuvarna i Nederländerna var olika störningsmoment (14 procent av arbetstiden) och lärande (åtta procent). För det indiska teamet var det kommunikationsproblem (nio procent) och lärande (48 procent).

I genomsnitt under den fem år långa studien kostade en produktiv timme i Indien 68 euro medan den kostade 61 euro i Nederländerna. Prislappen gav verkligen inte hela bilden. Den stora delen av skillnaden mellan länderna var att personalomsättningen i Indien var mycket högre. Följden blev att ny personal hela tiden måste läras upp innan de kan bli produktiva.

Det här är en artikel från Expert Network

Det här är nedslående resultat för den som vill spara snabba pengar på att flytta it-arbete till lågkostnadsländer. Men det finns en uppsida. Resultaten i studien visar framförallt fyra anledningar att välja offshoring:

  1. Välj offshoring som ett långsiktigt alternativ. I forskningsstudien var det först på det femte och sista året som en produktiv timme i Indien var billigare än i Nederländerna. Det tar en stund innan förändringen har satt sig.
  2. Välj offshoring för att få tillgång till hängivna, begåvade och välutbildade människor och inte för att timpriset är lägre. Det finns ett uttryck i vår bransch om att många väljer offshoring för priset men stannar för upplevelsen. Den här studien är ytterligare ett bevis för hur väl det stämmer.
  3. Välj offshoring tillsammans med en attraktiv partner. Personalomsättningen kan vara en stor utmaning. Utmaningen är att upprätthålla en bra relation med de som jobbar långt borta. Att man har lägre lön betyder inte att man har ett mindre behov av att bli sedd på jobbet, att känna kontroll över sin arbetsdag och arbeta med något meningsfullt. Den som trivs och utvecklas på jobbet är mer benägen att stanna kvar länge.
  4. Välj offshoring som ett sätt att stärka kommunikationen i er verksamhet. När alla sitter tillsammans är kunskapen ofta tyst och kommunikationen informell. När man jobbar tillsammans på långt håll måste man ha rakare, tydligare och mer formell kommunikation för att undvika missförstånd. Det är inte bara en nödvändighet, det är bra för hela organisationen och ökar mognadsgraden.

Vi vill få mer för pengarna och en stabilare, billigare it-drift som möjliggör satsningar på innovationer. Offshoring kan vara billigare, men det måste inte vara det och det blir det inte på en gång. Välj offshoring som en långsiktig investering men satsa samtidig på modern rationell och automatiserad it och ett optimalt applikationslandskap.

Fakta

Befattning: Chefsarkitekt digital transformation
Företag: CGI
Linkedin: Greger Wikstrand
Twitter: @gregerwikstrand
E-post: g.wikstrand@cgi.com
Hemsida: www.cgi.se, www.gregerwikstrand.com
Expertområden: Cloud, lösningsarkitektur, e-/m-hälsa, telekommunikation, digital transformation och agil mjukvaruutveckling.
Certifieringar: TOGAF 9
Bakgrund: Tekn. Dr. i datavetenskap, har forskat om prestanda, applikationer, den mänskliga faktorn, trådlösa nätverk och deras samspel samt publicerat cirka 20 vetenskapliga artiklar. Mer än tio års erfarenhet inom it-branschen, främst som lösningsarkitekt.