På svenska teknikföretaget Tobii, som utvecklar lösningar för ögontrackning, finns flera molntjänster i omlopp. För kontorstjänsterna har valet fallit på Office 365, och för backup-enheter hos kund använder man Azure, vilket gör Microsoft till Tobiis största molnleverantör.

Men det är långtifrån allt. I verksamheten används också ett antal Amazon-tjänster. Dessutom förekommer det säkert tjänster som it-avdelningen inte känner till.

– Vi är ju ett teknikföretag, och våra medarbetare är teknikkunniga och innovativa. Det händer självklart att de går ut och hämtar egna grejer på nätet, men jag försöker vara proaktiv och få dem att komma till oss först, berättar Tobiis it-chef Tommy Skantz.

– Det är ju viktigt att vi på it har koll när det gäller licenshantering och integration mot system inhouse, och det är också vår uppgift att hjälpa våra användare att fatta rätt beslut.

Läs också: Rattade it-bussen på Keolis – nu blir han cio för kylig svensk snabbväxare

Det var 2013 som han började undersöka möjligheterna att flytta över infrastrukturen till molnet. Man ville minska administrationen och få ned kostnaderna, men också förbättra åtkomsten för användarna.

Eftersom miljön i övrigt var centrerad runt Microsoft-produkter föll det sig naturligt att välja Office 365.

– Vid den här tidpunkten hade Office 365 börjat bli riktigt bra. Microsoft hade dessutom ett bra erbjudande för dem som migrerade just då, vilket avgjorde saken, säger han.

Kanske var det den nyväckta entusiasmen som gjorde att migreringen gick snabbare än väntat – projektet inledddes i februari, och redan i april var det klart. Även om det fanns några eftersläntrare bland användarna som hade svårt att ta till sig de nya inloggningsrutinerna var resultatet över förväntan, enligt Tommy Skantz.

– Den största fördelen är att vi inte behöver administrera server och lagring för e-post längre. Det har sänkt kostnaderna samtidigt som åtkomsten för användarna blivit bättre.

– Den största utmaningen har varit att få användarna att logga in med en tre- eller fyrställig kod, säger han.

Webbmejl hade Tobii redan tidigare, men idag kan användarna logga in på den generella 365-portalen med sina företagsuppgifter för att komma åt kalender, Outlook, Sharepoint med mera.

– Det gör det mycket enklare för användarna att komma åt de verktyg de behöver, var de än befinner sig i världen, säger Tommy Skantz.

Tobiis partner Retune har dessutom använt sig av Microsoft Intune, som de kombinerat med Office 365, för att bygga en klient som gör det möjligt att sköta all implementering via molnet.

– Om något kraschar när jag är ute och reser så räcker det med att jag har internetuppkoppling för att jag ska kunna installera om en dator. Det är en väldigt bra tjänst, säger Tommy Skantz.

För honom väger fördelarna med molnet helt klart tyngre än nackdelarna. Säkerhetsfrågorna får många företag att tveka, men inte Tobii.

– Vi hanterar en hel del konfidentiella data och vi hade vissa betänksamheter kring det. Dock blev slutsatsen att det inte fanns några risker – varken för kunder eller ur lagstiftningssynpunkt.

Läs också: Apple kliver in på Tobiis spelplan med nytt patent

Molnresan har bara börjat, och branschen förändras fort. För att få bättre koll, och för att användarna ska få hjälp, har Tobii tillsatt en molngrupp som utvärderar olika möjligheter, berättar Tommy Skantz.

– Microsoft kommer med nya grejer, Amazon har ett stort cdn-nätverk [content delivery network] och Azure blir allt starkare inom utveckling. Vi tittar på flera tjänster, och då och då lyfter vi något till molnet, säger Tommy Skantz.

Men inte allt – ännu.

– Vi går ditåt, men nu tittar vi närmast på hybridlösningar. Vi är inte redo att släppa taget om all hårdvara än. Utvecklingsmiljöer och en del infrastrukturer lär finnas kvar inhouse, även om vi kör mer i molnet.


Den 19 april talar Tommy Skantz på Cloud Confessions i Stockholm, på ämnet ”Det moderna molnet: Hur små marginaler betyder stora förändringar i hela livscykeln”. Läs mer