Från att bara ha varit en ruta att kryssa av när cio:er utvärderade olika samarbetsverktyg så har Dropbox blivit en allvarlig konkurrenter till Box, Microsoft, Facebook och Slack på företagsmarknaden. Dominic Shine, cio på mediejätten News Corp satsade tidigt på den molnbaserade lagringstjänsten som samarbetsverktyg. I en intervju med vår amerikanska systersajt CIO berättar han om varför och om resan de gjort.

Det var när mediejätten med 23 000 anställda i världen för ett par år sedan bestämde sig för att utvärdera sin strategi för samarbetsverktyg som Dominic Shine insåg att något måste göras. Koncernen använde Googles G Suite för e-post, samarbete och kalender, men de var inte nöjda med företagets fildelningsverktyg. De tyckte helt enkelt inte att det var användarvänligt, säger Dominic Shine.

Läs också: Dropbox utmanar Google Apps på allvar med nya samarbetsverktyg

Medan han gick igenom vilka alternativ som fanns så blev han varse att 7000 av de anställda redan använde Dropbox konsumentprodukt under arbetstimmarna. Detta var 2014 och redan då blev han såld på Dropbox som vid den tiden hade dåligt rykte i företagsvärlden – och snart tecknade han ett avtal med företaget för att använda Dropbox Business.

Dominic Shine
Dominic Shine.

– Vi satsade på Dropbox och blev tidigt involverade i att hjälpa dem med att utveckla sin produktfärdplan, säger Shine som då också tog plats i en rådgivningsgrupp åt företaget.

– Dropbox var mycket tydliga med att de skulle utveckla sitt enterpriseerbjudande och det är det som börjar infrias nu.

Det är en stor skillnad nu jämfört med för ett par år sedan då cio:er prisade Box för sina regulatoriska certifieringar och skrattade åt Dropbox och hur de misslyckats med att anpassa sig efter företagen. Men det var Dropbox framgång i konsumentledet som hjälpte dem att vinna News Corps gunst.

Gamla skolans cio:er har ofta ryggat för idén att låta de anställda själva välja verktyg men Shine har en historia av att låta konsumenttrender fungera som en vägvisning för hans investeringsbeslut. Han har prioriterat molnlösningar och mobila tekniker som gör det möjligt för reportrar, redaktörer och producenter att arbeta var som helst.

Läs också: Collaboration: Visst är Slack bra, men inga smarta verktyg löser dåligt samarbetsklimat

– Vi har beslutat oss för att lyssna noggrant till vad våra användare har att säga och att respektera deras åsikter, och ta till oss de saker de använder – samtidigt som vi försäkrar oss om att vi har kontroll.

Många anställda inom företagets affärsenheter använder nu Dropbox för att dela innehåll internt och externt. Reportrar och frilansare använder mjukvaran för att skapa och dela videor. Den brittiska tabloiden The Sun använder Dropbox för att dela innehåll i Snapchat och Facebook.
Sedan News Corp hakade på tåget har mycket hänt med Dropbox företagsprodukter – och företaget har till exempel tillfört API-integrationer med Salesforce.com, Workday, Okta och andra nyckelpartners till News Corp.