Han gör Axfood arvlöst – och satsar framåt

Jan Lindmark som fick med hela koncernen på SAP-tåget. Arvet är avvecklat, driften stabil och framtidsläget fantastiskt. Nu är det kundmötet som gäller!

Jan Lindmark
Foto: Ulrich FloodJan Lindmark.

Jan Lindmark har tagit Axfood på en hisnande it-resa. När han började som CIO 2001 hade bolaget grundats året innan, då Axel Johnsson köpte upp grossisten Dagab och Hemköp och flera fria handlare. Sedan dess har mer än 30 varumärken med hundratals system integrerats. It-arbetet har centraliserats till Axfood IT som Jan Lindmark driver för att stötta Hemköp, Willys och Dagab, som idag utgör kärnan i Axfood. 
– De är olika bolag med olika strategier, men vi får ihop det, säger han. De utmanande projekten har avlöst varandra. Kassasystem har bytts ut, autoorder har införts, ett nytt kundprogram, touch-baserade kassor och självskannning har rullats ut och e-handel har smugit igång. Men juvelen i kronan är SAP-införandet, Ax-one, som initierades av Jan Lindmark 2008 och gick i mål 2015, på tid, och inom budgeten 700 miljoner.

– Vi har gjort ett ”hjärt- och lungbyte på vaken patient”, som gett fantastiskt resultat. Nu är vi enormt väl rustade framåt – så att vi kan växa, bygga nya butiker och bli ledande på det digitala kundmötet, säger han.

– Alla gamla system har ersatts och stängts så idag är vi helt fria från arv.

Vilka fördelar ser du?

– Kvaliteten i hela värdekedjan har blivit mycket bättre,vilket är a och o för oss. Vi har extremt fokus på stabilitet, annars gapar hyllorna tomma.

Hur driver man en sådan resa?

– Du måste ha en tydlig och ärlig bild av vart vi ska – och jobba successivt för att bli bättre. Förarbetet var enormt, 1 000 affärskrav mappades .

Har ni genomfört något annat projekt på sista tiden?

– Vi har utvecklat ett digitalt kundprogram som är kortlöst och poänglöst – kunderna får bättre pris i kassan direkt och personliga erbjudanden. Det blev en jättesuccé. Vi fick tre miljoner medlemmar på rätt kort tid.

Vilken är din största bedrift?

– Att vi byggt det vi gjort och hamnat där vi är, och att det ger tydlig impact på effektivitet och lönsamhet!

Hur är du som ledare?

– Glad och positiv, delegerande och coachande. Frihet under ansvar är min melodi, bara man enas om visionen. Jag är analytisk och ser till att välja bra medarbetare. Vi har fått ihopt ett fint team – det är väldigt bra trivsel hos oss på Axfood it!

Vad är det det roligaste med att vara CIO?

– Det är bredden. Att man speglar affärssidan i alla delar. På min nivå har man verk­ligen möjlighet att vara med på alla delar. Ganska mycket blir också personal­frågor, vanligt chefsskap. Men rolig­heten tycker jag är variationen mellan ny teknik, nya projekt, nya satsningar, driftsfrågor och 
personalfrågor.

Jan Lindmark var en av finalisterna vid CIO Awards 2016. Se filmad intervju här.

Hör mer om Axfoods framtdsisatsning på CIO Trend den 15 februari 2017

Fakta Jan Lindmark:

  • CIO på Axfood sedan 2001
  • Rapporterar till: vd Anders Strålman
  • It-anställda: 215 
  • It-budget: 750 miljoner, varav 
  • 30 % utveckling
  • Fritid: Träning, yoga och musik