I sju år har Charlotte Svensson arbetat på Bonniers och under den tiden har hon hunnit ha en mängd hattar. Hon började som cio på Dagens Nyheter och har sedan dess också varit cio för hela Bonnier News. I dag har hon även titlarna cdo och cto, alltså digitalchef och teknikchef.

Men i augusti tar hon klivet till Postnord där hon blir chef för affärsområdet brev och kommunikation.

Brev och kommunikation – det låter ju som kärnan i Postnords verksamhet?

– Ja, det är självklart en stor del. Det andra affärsområdet är logistik och det är ju den del som växer just nu. Brev är lite en annan fråga, de fysiska breven blir allt färre, säger hon.

– Men i min värld betyder inte det att man kommunicerar mindre.

Hon jämför med den värld hon nu befinner sig i.

– Tidningar och tidskrifter har ju gått igenom den digitala transformationen med krympande fysiska volymer men det betyder ju inte att behovet av nyheter minskat. Jag tror det är samma på det här området. Människor kommunicerar inte mindre nu utan mer och i högre tempo. Och man ska inte glömma att även om breven blir färre så är det fortfarande jättestort ­– flera miljarder försändelser per år.

Läs också: Cio och cdo med intäktsansvar - så ska hon digitalisera Dagens Nyheter och Expressen

Trots att hon inte längre har en titel där ord som it eller digital ingår – ”och Postnord har redan en cio” – så kommer naturligtvis digitaliseringen vara en stor del av agendan.

– Jag tillhör inte dem som förutspår den fysiska tidningens död utan tror att den kommer att finnas kvar, men kanske i andra skepnader. Behoven ser annorlunda ut än tidigare och därför har min stora fråga de senaste åren varit att förändra modellen så att digitaliseringen ger en fördel till kunden och verksamheten. Det är lite samma sak här. Jag tror att tillväxten finns på helt andra och fler områden när det digitala tar plats.

Hon pekar på att Bonnier News kommit långt med sin digitala transformation.

– Expressen har aldrig haft större trafik nu, de slår nya rekord varje vecka. Och DN har över 85 000 rent betalande digitala prenumeranter – både DN och DI har fler prenumeranter än för ett år sedan.

Förutom er egen omdaning så handlar det väl också om användarnas mognad?

– Ja, man ska aldrig underskatta timing. Det finns en massa olika faktorer som ska sammanfalla men oftast ser man det inte förrän efteråt.

Läs också: Om fem år skickar vi så få brev att postverksamhet inte lönar sig. Vad händer med Posten då?

Hur ska breven då kunna ta plats i en värld av bottar, mess, mejl och alla andra sätt att kommunicera?

– Det är alldeles för tidigt att uttala mig om, jag måste komma innanför dörrarna först. Jag har en stor respekt för all den kompetens som redan finns hos Postnord. Det underbara och det som skapar möjligheter i den digitala transformationen är att – ingen har riktigt det rätta svaret utan det handlar just om timing och en rad andra faktorer som måste på plats, säger hon.

– Jag ser fram emot det – det ska bli jätteroligt.