Electrolux står inför stora förändringar, där digitalisering är en viktig drivkraft. It får en central roll i förändringen – och man har bland annat beslutat att CIO ska rapportera till vd. Det berättar JP Iversen, som klev in som tf CIO i september och blev ordinarie nu i december.

– Det är väldigt spännande att vara med och leda den förändringen som pågår nu. Det finns en bredd i it:s arbete, och en mycket nära relation mellan verksamheten och it redan idag, som är otroligt stimulerande, säger han.

Vilka utmaningar står Electrox inför där it bidrar?
– Digital transformation är ett centralt strategiskt område för Electrolux framöver - vi ser stora möjligheter att skapa bättre kundupplevelser, och bli mer effektiva internt med hjälp av it.

Läs också: Permobils CIO: "I princip allt nytt utvecklas och körs i Azure-molnet"

Hur ser it:s roll ut i den utvecklingen?
– Jag tror vi har mycket att bidra med, särskilt när det gäller att ändra hur vi arbetar på Electrolux. Till exempel genom att introducera utvecklingsmetoder som agilt, och rulla ut nya affärssystem som stöttar strategin.
– Men det gäller att fortsätta sudda ut gränserna mellan it-sidan och affärsverksamheten, så att it verkligen fungerar som affärspartner.

Sakernas internet och uppkopplade prylar är något de flesta hemelektronikföretag fokuserar på nu. Och Electrolux laborerade ju med uppkopplade kylskåp redan 2000. Hur jobbar ni med detta idag?

– IoT är otroligt spännande för hela Electrolux. Det gör det möjligt att kommunicera med konsumenterna under hela produktens livscykel på ett sätt branschen aldrig skådat förut.

– Det viktigaste för oss är att tekniken bidrar till att en bättre upplevelse av produkten, och där ser vi många spännande möjligheter, allt från styrning och service på distans till appar med exempelvis recept och matlagningstips som hjälper dig få ut mer av din produkt.

– På sikt ser vi också intressanta möjligheter vad gäller analys av big data och tredjepartstjänster. Allt detta kräver naturligtvis mycket av Electrolux infrastruktur och ekosystem. Det blir en central fråga för oss på it framöver.

Läs också: News Corps CIO: Därför lät han medarbetarna välja Dropbox

Vad har du arbetat med innan du blev CIO på Electrolux?

– Jag har haft olika chefsbefattningar inom Electrolux it sedan 2001. Senast med ansvar för it inom våra affärsområden Vitvaror EMEA, Professionella Produkter och för våra koncernfunktioner och våra gemensamma erp- och plm-program. Tidigare har jag bland annat jobbat på Deloitte Consulting och Pepsico.

Hur ser 100 första dagarna som CIO ut?

– Som alltid är teamet viktigast. Vi måste säkra att vi har rätt personer på rätt plats och snabbt se till att vi blir ett team. Sedan kommer vi arbeta med att göra "agilt" till vårt viktigaste arbetssätt inom it, för att vi bättre ska kunna leverera på verksamhetens behov. För att lyckas med det behöver vi några quick wins som ger oss handlingsutrymme, samtidigt som vi måste säkra att de digitala planer vi har i företaget är uppdaterade och koordinerade.

– Det viktigaste är att vi alltid har fokus på affären. Den ska genomsyra allt vi gör inom it.