I en pampig byggnad där en gång Kungliga tekniska högskolan huserade i slutet av Drottninggatan i Stockholm finns spelföretaget Mag Interactives svenska studio med drygt 50 anställda.

I dag har fler än 100 miljoner laddat ned något av företagets åtta egenutvecklade onlinespel. Varje dygn genererar spelarna över 100 miljoner händelser, som analyseras i realtid. Men Mag Interactive har inte en enda egen server. Allt exekveras i Googles molntjänst Bigquery.

– Vi hade aldrig existerat utan molntjänster. När vi startade valde vi Google framför Amazon. Det är ett val vi inte ångrar idag, säger Kaj Nygren, cto på och en av grundarna av Mag Interactive.

Läs också: Så använder svenska tekniksuccén Tobii molnet för att växa

Alla spel är gratis att ladda ned. Intäkterna kommer dels från att spelarna köper lämpliga tillägg för att komma vidare i spelet, dels genom att sälja riktade onlineannonser från externa leverantörer till spelarna.

För att hela tiden få fler att ladda ned spelen annonserar Mag Interactive bland annat på Facebook.

– Vi är faktiskt en av de största annonsörerna på Facebook.

Vilka som nås av företagets annonser bestäms av vad spelarna har gjort när de var inne i något spel.

– Analyserna gör vi med egenutvecklade modeller i Bigquery.

Genom spelmodellerna hittas ständigt nya korrelationer mellan vad spelarna gör i ett givet läge och hur de på basis av det gör härnäst.

– Vi letar ständigt nya korrelationer. På basis av vad enskilda spelare eller grupper av spelare gör kan vi göra förutsägelser.

Analysmodellerna är en kombination av egenutveckling och den machine learning, som Google hela tiden utvecklar och förbättrar. I det här sammanhanget har Google fått upp ögonen för Mag Interactive.

– Vi har en bra dialog med Googles utvecklare om vad som är på gång med deras molntjänster.

Det gäller för övrigt också Facebook, som är intresserat av att få feedback på hur deras annonssystem kan förbättras.

Läs också: Molnet handlar inte om besparing och effektivisering – det handlar om att driva innovation

Vi sidan av analyserna som görs i Bigquery anlitar företaget Googles molntjänster för dokumenthantering, e-post och dylikt. För den interna kommunikationen används Slack.

Mag Interacive började använda Googles molntjänster för fem år sedan. 2015 var årsomsättningen drygt 120 miljoner med en vinstmarginal på drygt 35 procent.

När Kaj Nygren ska beskriva vad som hänt under de här åren, så är hans beskrivning ganska allmän.

– Både vi i vår kravställning och tjänsterna har mognat.

Självklart är säkerhetsfrågor ständigt på tapeten. Det kan till exempel gälla hanteringen av vilka inloggningsuppgifter tredjepartsleverantörer ska ha tillgång till.

– Nu tittar vi också på vad EU:s nya dataskyddsförordning får för konsekvenser för oss.

Företagets första onlinespel, Ruzzle, är fortfarande ett av de största. Spelet går ut på att tävla om vem som hittar på flest ord på två minuter, men Kaj Nygren vill inte gå med på beskrivningen av det som ”ett Wordfeud för ungdomar”.

– Vår typiska spelare är en kvinna i åldern mellan 35 och 55 år.


Den 17 april är Kaj Nygren en av talarna på Cloud Confessions i Stockholm.