Vårt förhållande till bilen är på väg att förändras radikalt. För biluthyraren Hertz gäller det att hänga med i digitaldrivna trender som delningsekonomi och samåkning.

– Jag tror inte folk kommer att sluta köpa bilar helt. Men en familj som idag har två kanske delar eller hyr den andra, säger Hertz Sveriges CIO Peer Jorns.

Det ligger i tiden att hyra bil. Samtidigt förändras uthyrningsmarknaden i sig.

Läs också: Hur förbereder sig företagen för GDPR? Vi frågade fyra cio:er

Kunderna ställer allt högre krav på enkelhet när det gäller att boka, hämta och lämna bilar och betala. För att möta nya krav och behov har Hertz också utvidgat sin verksamhet till mer än traditionell biluthyrning. Och här har it-avdelningen ett viktigt finger med i spelet.

– Ett exempel är tjänsten Sunfleet, en bilpoolslösning där kunderna kan hyra per timme, berättar Peer Jorns.

Flera nya, it-drivna projekt är under utveckling, ofta ihop med partners. Tillsammans med fastighetsbolaget Wallenstam i Göteborg drivs exempelvis redan nu initivet Wallenstam Drive, som samlar Hertz och Sunfleets tjänster i en portal för Wallenstams hyresgäster.

– Vårt dotterbolag Bilreda handhar biladministration, vi har Roadmate, en samåkningstjänst och Freerider, för att köra en hyrbil gratis tillbaka dit den hör hemma.

Ett annat intressant projekt i år är införandet av digital signering av hyreskontrakt, med bank-id och möjlighet att signera på läsplatta. Det underlättar för kunderna, samtidigt som flödet blir papperslöst och mer effektivt.

Hertz it-avdelning är en beställarorganisation. Den mesta av utvecklingen sker tillsammans med ÅF ,och Telecomputing står för driften.

– Internt har vi delat upp det i två team. Det ena arbetar med drift och support gentemot Telecomputing, och det andra jobbar med projekt och utveckling ihop med ÅF.

Läs också: Bonniers digitala motor går vidare till Postnord

Det roligaste med CIO-jobbet, tycker Peer Jorns, är kombinationen av det dagliga operativa arbetet och det strategiska. It har en nyckelroll i affärsutvecklingen och den dagliga businessen.

Det tråkigaste är att det fortfarande finns en bristande förståelse för hur it arbetar.

– It måste vara med från början. Ibland är det väldigt snabba puckar på försäljning och affärsutveckling, där it inte alltid kan hänga med på grund av vissa äldre system. Men vi håller på att jobba bort dessa akilleshälar!

Fakta

Peer Jorns Kom från Tyskland till Sverige för 12 år sedan för att skriva ett universitetsarbete i ekonomi om ett verktyg som användes på Hertz franchiseavdelning. Idag är han CIO på biluthyraren.

  • Utbildning: Civilekonom
  • Familj: Gift , två barn
  • På fritiden: Familj, vänner, sport, nya huset
  • Senast lästa bok: ”Listigt, Alfons Åberg!”
  • Det bästa med Sverige: Naturen och lugnet
  • Saknar med Tyskland: Brödet och vännerna