Enligt en färsk studie av den italienske forskaren Daniele Archibugi har vi nu lämnat en trettioårig fas av kreativ destruktion kopplad till it. En tid där nya aktörer lätt kunde ta sig in på marknaden och kullkasta tidigare ordningar är alltså till ända. Ur etablerade aktörers perspektiv är detta lysande nyheter – men samtidigt är det något som gnager.

När jag är ute och talar om digitalisering och digital innovation är det lätt att fastna i gamla spår. Intresset är stort, och det finns en rad enkla poänger att göra. Skönt för en utbildare – men obehagligt för en forskare. Socioekonomiska rörelser är inte enkla och tydliga. De är luddiga, flyktiga och framför allt endast synliga i efterhand.

Archibugis analys är vacker i sin enkelhet. Avtagande investeringar i innovation tyder på mättnad och nya konkurrensmönster. Efter finanskrisens stålbad har it blivit ett underliggande fundament för andra innovationer, och vi väntar oss inte längre it-intern innovation. Är det det vi ser i oredan kring innovationsbudgetar på it-av­delningarna? Vår osäkerhet kring var it-relaterad innovation bäst ska organiseras?

Innovation kanske bara är en illusion? Handen på hjärtat, vad har vi egentligen gjort de senaste tio åren för att avsevärt förbättra verksamheten? 

Detta perspektiv kompletteras övertygande av Fredrik Erixons och Björn Weigels bok ”The Innovation Illusion” från förra året. I linje med Silicon Valleys bad boy Peter Thiels motto ”vi ville ha flygande bilar, men fick 140 tecken” är författarna inte särskilt imponerade av vad vi egentligen har gjort med tekniken. Innovation kanske bara är en illusion? Handen på hjärtat, vad har vi egentligen gjort de senaste tio åren för att avsevärt förbättra verksamheten?

Läs också: Så jobbar kreativa organisationer för att få ut max – och det är inte som du tror

Dessa negativa reflektioner kring innovation är välbehövliga. Men vi får inte såga av den gren vi sitter på. Sann innovation är enastående, det enda säkra botemedlet mot stagnation. Archibugi varnar tydligt för konsekvenserna av att att etablerade bolag begränsat sina innovationsbudgetar. Det må kännas okej just nu, men utan utforskning följer säker död.

Läs också: Därför är it-avdelningens död inte långt borta

För CIO:n kan det här kanske te sig abstrakt. Men det kan vara värt att tänka på konsekvenserna när it går från spets till bas. Vilka nya innovationsförmågor krävs när den teknologiska innovationstakten mattas? Om it ligger till grund för annan innovation, hur ska vi organisera den? Tidigare idéer om it-centriska innovationshubbar verkar falla, och hela det bimodala bygget kan ifrågasättas i grunden.