Uber, självkörande bilar, bilpooler och nya regelverk – taxibranschen är minst sagt under press. De traditionella bolagen ser över allt från it-miljö till affärsmodell för att möta framtiden. Ronnie Bodinger, som sedan januari 2016 är cio på Cabonline Group, befinner sig mitt i en omfattande digital transformation.

– Vi ser över all teknik och förändrar hela erbjudandet i grunden, egentligen synen på vad en taxiresa är, säger han.


Förvandlingen är inne på sitt femte år. Fram till 2012 var Cabonline i princip ett traditionellt taxibolag, fast med olika varumärken. Sedan lanserades den första bokningsappen, vilket blev startskottet för den förändringresa man nu är inne i: från taxibolag till tjänste- och teknikplattform.

– Transformationen accelererade 2016, då jag började, och vi gick från 0 till 35 personer anställda inom tech. I dag är vi, inklusive konsulter, nära 100 personer, berättar Ronnie Bodinger.

För hans del handlar det först och främst om att modernisera tekniken. Cabonline, som med 7 000 egna bilar är ett av Europas ledande taxibolag, har bildats genom uppköp och sammanslagningar av ett tjugotal fristående aktörer, som Taxi Kurir och Sverige Taxi. Och det märks på it-arvet. Alla bolagen har haft sina egna lösningar för allt från appar till fakturering, berättar Ronnie Bodinger.

Det han gör nu är att ersätta den splittrade och eftersatta it-miljön med moderna verktyg och ett gemensamt, hypermodernt in-memory-datamoln som bas. En typ av lösning han har bra koll på sedan tidigare i karriären, då han i många år var cio på Avanza Bank.

– Vi bygger med den senaste tekniken, precis som jag gjorde på Avanza. Inte för att vi behöver samma kapacitet på milliesekunden, men för att vi ska ha den modernaste tekniken i botten när vi bygger en gemensam plattform för våra taxibolag, säger han.

Det krävs för att konkurrera, menar han. Parat med kundvänligt gränssnitt och riktigt bra tjänster.

– I våra bilar, i appar och bakomliggande system, måste allt vara optimerat så att vi kan erbjuda den bästa taxitjänsten. Att vara ett taxibolag med den modernaste tekniken – och egna bilar – det är målet.

Läs också: När kommer de där självkörande bilarna? Branschen oenig om tidsplanen

Taxi Kurir-bil
Foto: Sven ÄngermarkTaxi Kurir är bara ett av många varumärken under Cabonlines paraply.

Men allt handlar inte om teknik. Att få ihop de olika kulturerna är en snårig utmaning. Dels inom det som idag är Cabonline, och i ännu högre grad när man nu försöker bygga bredare tjänster och bjuda in fler aktörer till samarbete.

Parallellt med den tekniska renoveringen vill Cabonline definiera om sig från taxibolag till leverantör av det Ronnie kallar ”mobility as a service”. Företaget vill bli en plattform för resetjänster – oavsett trafikslag – i första hand för affärsresenärer och avtalskunder. Och här krävs det nya samarbeten, som inte alltid är lätta att få till.

Läs också: Google stämmer Uber för att ha stulit självkörandeteknik

– I vår app ska man kunna se hur man tar sig från punkt A till B, oavsett om det är med taxi, buss, tunnelbana eller kanske hyrbil, och sedan skulle vi vilja kunna erbjuda allt på samma faktura, förklarar Ronnie Bodinger.

Flygtaxi och möjlighet att boka taxiresor utomlands är andra prioriterade områden.

– Vi fokuserar på att göra en riktigt bra tjänst för våra affärsresenärer. För att kunna ta emot bokningar från flygtaxi bygger vi en hubb. Och så vill att det ska vara en global tjänst, så att våra affärsresenärer kan få sin resa på samma faktura oavsett om det är i Stockholm eller London eller Paris.

Det hela är förstås lättare sagt än gjort. I vägen ligger allt från tekniska integrationsproblem till juridiska regelverk och skattefrågor. I London går det knappt att betala med Visa-kort i en taxi, konstaterar Ronnie Bodinger. Och i princip varje land ligger efter Sverige marknadsmässigt när det gäller avreglering.

Hur ser ni på den internationella konkurrensen från Uber?

– Det är inget jätteproblem - tvärtom är konkurrens i grunden positivt, så länge det sker på samma villkor. Men visst sätter det press. Och det är därför vi vill driva ett internationellt nätverk och skapa nya samarbeten med andra aktörer och trafikslag. Om vi ska kunna stå oss i den internationella konkurrensen måste vi samarbeta.

Vi själva är vårt största problem. Många i vår bransch är oerhört konservativa och protektionistiska.

Vilken är den största utmaningen?

– Vi själva är vårt största problem. Många i vår bransch är oerhört konservativa och protektionistiska. Cabonline står bakom tjugo olika taxibolag, och att integrera deras system och kulturer är inte lätt. Dessutom söker vi samarbeten med aktörer utanför, och det är en ännu större utmaning! Trafikslagen flyter ihop och vi vill samarbeta, men det går trögt. Vi bjuder upp men det är inte många som vill dansa.

Ser du någon ljusning?

– SL kommer att öppna upp sina api:er så att vi kan sälja deras biljetter inom ramen för vår mobilty as a service-tjänst. Och generellt är vi verkligen i framkanten i Sverige, vi är det enda land som haft en avreglerad taxinäring i tjugo år. Vi har experimenterat med det här länge. Det borde vi ha nytta av när det nu ser ut att komma en våg av avregleringar i Europa.

Du har tidigare jobbat på bank, på Avanza, och inom media, på MTG. Hur är det att gå över till taxi? 

– Det är väldigt kul! Taxi har precis alla en åsikt om, och det händer enormt mycket i vår bransch.

Ronnie Bodingers transformationstips

1. Transformation är mer än teknik. Behovet uppstår när en organisation spontant inte hänger med i omvärldens krav. Det krävs förändrade arbetssätt, processer och tekniker. Det blir en balansgång mellan att ta tillvara 25-årig branchkunskap och göra ”allt” på ett nytt sätt.

2. Rekrytera rätt folk. En stark indikation på transformationsbehov är att bolget saknar rätt personer ombord. Drivna personer som har förmågan att se målbilden är en förutsättning för en lyckad transformation.

4. Underskatta inte utmaningen. Chansen att bestiga mount Everest är större än att lyckas med en transformation! Kodak uppfann digitalkameran men ändå blev den Kodaks fall. De insåg behovet av transformation men misslyckades ändå. Transformation kräver att hela bolaget ger sig hän, det är inget man gör med vänsterhanden när övriga jobbar på som vanligt.

Fakta

Cabonline Group (före detta Fågelviksgruppen) grundades 1989 som en teknik- och tjänsteleverantör till taxibranschen. I Sverige och Norge är 3 500 åkerier anslutna med sammanlagt 7 000 fordon under ett tjugotal varumärken, som Taxi Kurir, Sverigetaxi, Norgestaxi, Topcab och Taxi Skåne. Cabonline tillhandahåller kundavtal och teknisk infrastruktur till sina förare. Gruppen omsätter cirka fem miljarder kronor och kör 20 miljoner resor per år.