Om Jennifer Manry får som hon vill kommer bottar att automatisera många enformiga arbetsuppgifter som tar upp mycket tid för hennes medarbetare på Capital One. Men än så länge har hon – som är bankens chef för arbetskraftsteknik – fullt upp med att hjälpa 40 000 anställda ta till sig Slack, där de anställda kan chatta och dela filer.

Capital One rullade ut Slack i mitten av förra året, och det blev snabbt favoritverktyget på it-avdelningen, som jobbar med agil utveckling och devops-principer som kräver tätt samarbete mellan utvecklare och produktchefer.

– Teamen längtade verkligen efter ett sätt att få samma smidiga informationsflöde, samma interaktion i realtid, samma samarbete som de hade haft om de alla suttit på samma ställe, säger Jennifer Manry.

Jennifer Manry, Capital One
Jennifer Manry, chef för arbetskraftsteknik på storbanken Capital One.

Nyligen sällade sig Capital One till IBM och Paypal som ett av de första storföretag som gick över till nya Slack Enterprise Grid. Med Enterprise Grid kan administratörer i verksamheten ge varje team sin egen instans av slack. De arbetsytorna kan sedan länkas ihop med delade chattkanaler, och alla på hela företaget kan skriva direkt till varandra, även om de inte finns på samma arbetsyta. Det var inte tekniskt möjligt i tidigare Slack-versioner.

– Nu kan folk dela information och interagera mellan olika arbetsytor, säger Manry.

Läs också: Inför Microsofts lansering – Google spänner Slackmusklerna

Idag har 12 000 anställda på ett flertal avdelningar gått över till Enterprise Grid. Utvecklarna kan ladda upp kod till Github och lägga ärenden i Jira direkt från Slack. I Enterprise Grids finns det adminstrationsmöjligheter så att chefer kan sätta policyregler för hur information får spridas inom och ut från Slack, sätta upp arbetsytor för team och delade kanaler mellan avdelningarna.

Slack kan ha knäckt nöten på en samarbetsmarknad ökänd för att ta ett steg framåt och ett steg tillbaka. Hierarkisk fildelning i Microsoft Sharepoint fick stå tillbaka för realtidsteknik som webbmöten och chattar, som i sin tur fick stryka på foten för den en gång så lovande marknaden för samarbete à la sociala media.

Ingen av de modellerna var klockren för samarbete inom och mellan team, vilket visade sig vara ytterst viktigt i en digitaliserad miljö där innovation kräver snabba utvecklingscykler och snabb agil respons. Det säger Gartner-analytikern Mike Gotta. Det gäller att låta team samarbeta på ett dynamiskt sätt. Och han ser inte att andra spelare (Microsoft, IBM, Cisco med flera) har riktigt klart för sig hur de ska ta sig an det paradigmet.

Läs också: Nu startar chattkriget – och därför får Microsoft inte förlora

Så Enterprise Grid kan riva samarbetssilorna. Men en annan förklaring till Slacks framgångar är att det liknar de kommunikationsmöjligheter vi vant oss vid på konsumentsidan. Facebook Messenger, Wechat, Snapchat och andra har fört in funktioner som den unga generationen förväntar sig kunna använda även i arbetsflödet på jobbet.

– Det som driver övergången är hur folk interagerar med teknik som privatpersoner och konsumenter, säger Jennifer Manry.

Chattbottar är funktioner som är programmerade att ge sig in i ett samtal och utlösa en affärsprocess baserat på sammanhang och uppsatta regler. Slack jobbar med ett antal leverantörer för att bygga sådana bottar för företag. Nyligen har man ingått partnerskap med SAP för att bygga bottar som i realtid rapporterar och återkopplar på mål, chatt­baserad utgiftshantering med mera.

Med SAP:s Concur-app kommer du till exempel att kunna boka en resa utan att någonsin lämna Slack. Idag skulle du själv behöva skriva till rese-botten – imorgon kanske den helt enkelt ser vad du skriver till en kollega, drar slutsatsen att du planerar en resa och föreslår en bokning med flyg och hotell som den kan göra åt dig.

För kunskapsarbetaren blir det som att uppgradera sig från spade till grävskopa

Att SAP satsar på ett så ungt företag som Slack visar hur stort intresse det finns för att använda mjukvara till att automatisera tråkiga arbetsuppgifter.

– De försöker gå dit kunderna vill vara istället för att tvinga dem att använda olika gamla gränssnitt, säger Noah Weiss, chef för avdelningen Search, Learning and Intelligence på Slack.

Och ta nu det bot-konceptet och multiplicera det med alla tänkbara affärsprocesser på ett företag, så har du ett virtuellt allt-i-allo på teamnivå som Slacks vd Stewart Butterfield har kallat före­tagets heliga Graal.

– För kunskapsarbetaren blir det som att uppgradera sig från spade till grävskopa, säger han.


Meeting Room

Den 8 juni samlar vi 150 beslutsfattare på Meeting Room i centrala Stockholm för en heldag om digitalt samarbete, med talare från bland annat Microsoft, Gartner och Telenor. Välkommen!