Året var 2004 och företaget befann sig i en övergång från kabeltv-operatör till det som idag går under namnet Triple Play och som innebär att man erbjuder såväl tv som datatjänster och telefoni.
– Jag tyckte att det lät som en intressant tjänst med intressanta uppgifter på ett spännande företag i omvandling.
Närmast kom han från en tjänst som IT-chef för Coop Elektro och innan dess hade han samma roll på Axfood.

Comhems fibernät betjänar idag 1,7 miljoner hushåll och via det distribueras alltså allt från tv till bredband och telefoni. De största konkurrenterna är Telia och Telenor/Bredbandsbolaget. Vad som skiljer ut Comhem, enligt Mats Flodin är framför allt man har ett fullt fungerande Triple Play-erbjudande via sitt eget fibernät.
– Vår kabel är en fantastisk distributionskanal, den rymmer exempelvis närmast oändligt antal tv-kanaler, säger han.
Den mest konkreta utmaningen för dagen är det stora integrationsprojeket som pågår, ett resultat av sammanslagningen med tidigare konkurrenten UPC Sverige. Det kommer att påverka allt från IT-system till affärsprocesser. I övrigt handlar det om att öka antalet abonnenter och behålla sitt försprång på marknaden.
– Även om vi är stora i Sverige har vi fortfarande en stor tillväxtpotential i universum, säger Mats Flodin.

Mats Flodins roll i sammanhanget är att kunna leveranssidan. Och att fungera som partner till affärssidan vid utvecklingen av nya tjänster. För att konkret bidra till innovation och nytänkande är IT-sidan regelbundet representerad vid ett flertal forum där såväl ledningsgruppen som verksamhets- och produktchefer ingår.
– Noga räknat är alla Comhems tjänster IT-baserade, de går inte att leverera utan att det finns en IT-del, konstaterar Mats Flodin som ser det som ett kall att IT ska arbeta med verksamhetsutveckling.
– På Comhem talar vi aldrig om IT-projekt, allt är verksamhetsprojekt.
På Mats IT-avdelning arbetar idag sex personer. I huvudsak fyller man rollen som beställare genetmot det 20-tal underleverantörer som sköter allt från drift till förvaltning och vissa projekt. Dessutom lägger man ut stora delar av det som klassiskt setts som IT på verksamheten, exempelvis behovsbeskrivning, tester, dokumentation och utbildning. Leverantörerna ser till att allt rullar. Mats Flodins avdelning koordinerar och ser till att de strategiska frågorna upprätthålls på rätt nivå.
– Helt enkelt att vi använder rätt lösning på rätt ställe och beställer den från rätt leverantör med stabil framtid.

Mats rapporterar till företagets tekniske direktör, CTO. Uppdelningen dem emellan är att CTO utvecklar de tekniska grundtjänsterna och fibernätet, medan Mats som CIO utvecklar stödsystem för att de paketerade erbjudandena ska fungera.
För närvarande pågår drygt 20 projekt, varav det största är integrationen med UPC Sverige. Ett verksamhetsprojekt som nyligen dragits igång är en förbättring av serviceprocesserna, där serviceteknikerna har utrustats med handdatorer från vilka de kan komma åt de centrala systemen.

Den viktigaste egenskapen för att klara jobbet, enligt Mats Flodin, är att ha en bred affärskännedom och känsla för affärer och affärsnytta – kombinerat med en hyfsad känsla för teknik och rationalitet. Han återkommer återigen till att IT av idag i grunden är en fråga om verksamhets-utveckling, inte teknik. Det är också detta som drivit Mats Flodin, som i botten är ekonom, till att arbeta med IT-frågor. IT är en modern möjliggörare helt enkelt.
Roligast med jobbet är alla utmaningar.
– Även om man planerar noga blir det alltid ett mått av problemlösning och fi-xande för att det ska bli rätt, säger han.
Även detta är en form av förändring.

Fakta

Titel: CIO Comhem
Ålder: 51 år
Bakgrund: Ekonom, Umeå universitet
Bor: I villa i Sollentuna
Familj: Hustru, tre barn
Fritid: Renovera hus, golf, idrott
Äter: Allt är gott!