Bärbara datorer har i många fall förändrat verksamhetens arbete så mycket det är svårt att föreställa sig ett arbetsliv utan dem. Men för IT-avdelningen är de inget mindre än en mardröm när kommer till att handskas med till exempel nätverkssäkerhet eller olycksbenägna användare.

För vissa är lösningen helt enkelt att outsourca allt som har med support att göra, för att slippa få inkorgen fylld av missnöjda användares hatmejl.
I vilket fall som helst så har IT-chefer ofta mycket att säga om bärbara datorer, och det är mycket sällan positiva saker.

Tråkigt för dem, då IDC förutspår att försäljningen av bärbara datorer till företag kommer att överstiga försäljningen av stationära inom ett år. Det innebär miljoner och åter miljoner enheter som ska ha support av IT-avdelningar världen över, oavsett om datorerna dränks i kaffe, släpas runt i avlägsna skogar i Afrika, eller blir överkörda av tåg.

Så, utan inbördes ordning presenterar vi här IT-avdelningens tio största anledningar till att hata bärbara datorer:

1. Batteritiden – fortfarande värdelös
Den bärbara datorns eviga Akilleshäl. Även om batteritiden har blivit bättre i nya modeller, så är det inte ens i närheten för att mobila användare och den IT-avdelning som servar dem ska vara nöjda.

2. Bärbara datorer får stryk och går sönder
En högst informell undersökning gjord av amerikanska Computerworld visar att bärbara datorer oftast får stryk på flygplan. Killen framför lutar sig bakåt, brickan trycks ner och mosar den sprillans nya datorn. Eller så hamnar den i bagaget, och landar med sprickor i skärmen eller höljet. Läskburkar och lattemuggar är förstås också livsfarliga för bärbara datorer, för att inte tala om användarnas barn som ser dem som leksaker.

3. De är svåra att laga, och dör unga

Medellivslängden på en bärbar dator är mellan tre och fyra år, till skillnad från de betydligt mer hälsosamma stationära som lever mellan fyra och fem år, enligt IDC. Det finns även uppgifter som talar för att de verkligt mobila enheterna sällan klarar sig längre än två till tre år.
Dessutom lever inte bärbara datorer bara kortare och mer besvärliga liv än stationära, de ger sig inte heller utan en fajt och ger IT-avdelningen en betydligt svårare utmaning när det gäller uppgraderingar och reparationer.

4. De försvinner
För att en dator ska vara bärbar behöver den vara liten och behändig, och ju mindre den är, desto lättare är det att glömma kvar den i taxin, på bussen eller på konferensen. Det är en sak att glömma halsduken eller vantarna, en annan sak att glömma en dator som har kostat företaget tusentals kronor och dessutom kan innehålla mängder av känslig information.

5. De är svåra att säkra, både fysiskt och digitalt
Oavsett om de blir hackade via en osäker wifi-anslutning eller snos från herrarnas toalett på flygplatsen så är bärbara datorer mer sårbara för stöldförsök än vad deras stationära kusiner någonsin kommer vara.

6. Och användarna drivs till vansinne av säkerhetsåtgärderna

”Varför kan jag inte ansluta!?” utbrister användarna ofta. En bättre fråga är kanske: varför är det inte lättare att ansluta? Mellan lösenord, skärmlås och komplicerade VPN-procedurer är det inte lätt för användarna att koppla upp sig precis överallt, vilket ofta är vad de kräver. Helt rätt, anser vissa. Användarna förstår inte alltid att data som är i rörelse behöver skyddas på ett annat sätt än data som ”ligger still”.

7. Wifi är fortfarande vilda västern
Utmaningen att löpande konfigurera laptops för trådlösa anslutningar är en av många IT-avdelningars mest hemska dagliga arbetsuppgifter.
Vilken hårdvara ska användas? Ska det vara krypterat eller VPN? Och i så fall, för vilka anställda och under vilka omständigheter? Vad gäller för anställda som har egna routers och nätverk? Berget av frågor som IT måste ställa sig är närmast obestigbart. Och det hjälper inte att trådlös teknik är fullkomligt överväldigande för folk som inte är så tekniskt lagda.

8. Bärbara datorer ger användarna hybris
Ett problem för många IT-avdelningar är den bild som ges av bärbara datorer i tv-reklamer eller Hollywoodfilmer. Scener med folk som utan ansträngning sitter på fiket och surfar, eller på en bergstopp, eller medan de kör ger användarna uppfattningen att de ska kunna koppla upp sig överallt och närsomhelst. De vill ha sin trådlösa uppkoppling, och de vill ha den nu! Och när IT-avdelningen inte kan ge det till dem, ja då är det bara att ducka.

9. De är antingen för små eller för stora
Hälften av användarna klagar på att datorn är för stor och att de inte orkar släpa runt på så mycket vikt. Den andra hälften klagar på att de är för små för att det ska gå att skriva på dem. Eller så är de nöjda med vikten, men då är skärmen plötsligt för liten. Det är svårt att hitta ett mellanting som passar alla.

10. Mjukvaran fungerar helt enkelt inte lika bra
Användarna vill ha samma kraft, hastighet, anslutningsmöjligheter och avancerade applikationer som en stationär dator kan erbjuda, allt inpackat i en enhet som är lätt att bära runt och har lång batteritid. Tyvärr klarar inte den genomsnittliga företagslaptopen allt som användarna skulle önska.

Text: Valerie Rice, Carl Grape

Fakta


När dåliga saker drabbar bra bärbara

  • På transportföretaget Burlington Northern Santa Fe Railway har man råkat ut för allt från frysta datorer, till datorer som fått hämtas från flodbädden och datorer som delats itu av backande tåg.

  • På Atlas Tech fick supporten en dag ett samtal från en användare som körde bil, jobbade med datorn och pratade i telefon samtidigt. Samtalet slutade med en högljudd krasch.

  • En upprörd användare på Applied Materials skickade följande mejl till supporten:
    ”Är ni medvetna om att med min nuvarande lön på 90 dollar i timmen, så tar proceduren att logga in/låsa upp min laptop över 5-8 gånger om dagen, inklusive felskrivningar, upp till 20 minuter per dag, 2,9 timmar per vecka (jag jobbar 7 dagar i veckan), 145 timmar per år (jag tar två veckors semester varje år).
    Det innebär att säkerhetskraven för min laptop kostar företaget över 13 000 dollar per år. När man multiplicerar detta med 2 000 laptopanvändare, så kostar ert ”behov av skydd” företaget över 26 miljoner dollar varje år. Kan vi inte bara stänga av det och spara pengar år företaget?”