Microsofts grundare och styrelseordförande Bill Gates har varit i Las Vegas och hållit keynote-tal, bland annat på förra veckans konsumentelektronikmässa i Las Vegas, CES. Innan sitt sista CES-keynote som heltidsanställd på Microsoft fick vår nyhetsbyrå tag på Bill Gates och lät honom berätta om sin syn på sitt arv som innovatör och bakgrunden till några av Microsofts tillkännagivanden under CES.

Vi följt din karriär i ungefär 30 år nu. Under den tiden har det uppstått en tvist om huruvida du är mer ett affärsgeni än en innovatör. Kan du peka på några innovativa saker som du är särskilt stolt över?

– När det gäller vad vi är stolta över så tror jag att det mest är persondatorn. Det var en galen idé på den tiden, att vi kunde ta mikroprocessorn och skapa en mjukvaruindustri kring den. Det fanns ingen mjukvaruindustri. Det var bara storföretag som använde datorer, och vad vi gjorde 1975, i samband med att jag hoppade av skolan, var att vi sa att vi kunde bygga en industri som handlade om att bemyndiga människor. Vi kunde leta upp partners som byggde hårdvaran. Vi kunde låta vem som helst skriva mjukvaran till det vi gjorde, och allt vi har gjort under dessa 30 år har handlat om den visionen om personligt datoranvändande. Vi var de första som hade den visionen.

– Och nu går vi mot nya gränsland. Vi kommer med tv, vi kommer med nya utbildningsupplevelser, hälsoupplevelser, på den här apparaten som bemyndigar människor på ett nytt och kraftigt sätt. Så det är ganska brett, pc-industrin och våra innovationer inom den – jag tror inte att det har funnits någonting de senaste 30 åren som har haft lika stor slagkraft.

Eftersom vi är på CES, kan du tala om några nya innovationer i konsumentvärlden som Microsoft kan dra nytta av inom de närmsta åren?

– Ja, de pengar som lagts på spel och Xbox-maskiner i USA är mer än vad som lagts på Sonys PS3 och Nintendos Wii tillsammans. Det beror egentligen på innovationen i Xbox-live – att sammanföra människor, låta spelare hitta varandra, matcha dem, få video online. Det är ett stort genombrott även när det gäller hur man tänker på tv:ns framtid.

– Vi har en miljon människor som använder vårt Mediaroom, som innebär tv som levereras över nätet. Företag som AT&T och 19 andra telekomföretag i världen satsar sin framtid på att det här är den nya plattformen för video. Och vad det betyder är att när du tänker på nyheter, och du går och använder Mediarooms nyhetstjänst, så får du se de saker du bryr dig om, och annonserna är riktade till dig.

– Se på vad vi gjort med Surface, att röra och manipulera saker direkt, det kommer vara en viktig del.

– Vi har mycket företagsfokus men tillräckligt med konsumentfokus för att nå framgångar, från världens största spelfenomen till den största snabbmeddelandetjänsten, som representerar den innovation vi lagt i dem.

Med ökande konkurrens från utlandet så blir innovation allt viktigare för amerikanska företag. Hur ser dina tankar ut kring sambanden mellan innovation och intellektuell egendom?

– Ja, visserligen är företaget baserat i USA, men självklart så vill vi locka till oss talang från hela världen. Vi har en otrolig forskningsgrupp i Kina, vi har en otrolig forskningsgrupp i Indien, och vi levererar även till konsumenter över hela världen. Och vi skaffar oss intellektuell egendom i alla dessa länder. De befinner sig alla i olika stadier när det gäller upphovsrätt, eller patent, och det brukar vara ett rätt komplicerat område.

Här på CES kommer du prata om nya partnerskap för Microsofts MSN, Xbox live och Mediarooms ip-tv-tjänster som kommer ge mer innehåll för att driva Microsofts underhållningsstrategi på konsumentfronten. Kan du berätta om vad som behövde göras – både på den tekniska sidan och på affärssidan – för att dessa överenskommelser skulle bli möjliga?

– Xbox live drar åt sig i stort sett alla innehållsmänniskor med anledning av den volym vi har där, och de ser den här samlingen med väldigt engagerade användare som tillbringar många timmar med att hitta nya medier i den miljön, så det har gjort det lätt för oss. Vårt tillkännagivande med NBC för olympiska spelen handlar om våra innovationer i Silverlight, där du kan se interaktivt innehåll och mångfaldiga videoströmmar, så det passar verkligen bra ihop med olympiska spelen där du har så många olika typer av innehåll och människor som bryr sig om olika delar.

I takt med att er konsumentstrategi förverkligas, hur kommer er affärsmodell ändras från vad den har varit förut? Kan ni kvantifiera era mål för annonsintäkter?

– Vi har sett bra tillväxt hos våra annonsintäkter. Det är ett område där Google leder, och vi måste vara väldigt innovativa. Ett omfattande partnerskap med Viacom hjälper oss med det. Vi kommer skaffa fler partners runtom i världen.

– Vi deltar i många affärsmodeller. Vi har konsumentmjukvara, som spel, som du köper på en engångsbasis. Vi har saker som du kan betala för i form av månadsavgifter, som vi kör på våra servrar som en mer tjänsteliknande modell. Vi har viss mjukvara som vi ger bort gratis. Och så kommer annonser in som en stor och stark komponent, men jag ser inte att den ersätter de andra. Vi behöver alla modaliteter för att vara starka.

I ditt filantropiska arbete har du fokuserat mycket på grundläggande hälsofrågor i utvecklingsländer. I tekniksektorn så har det kommet insatser som OLPC-projektet, och Microsofts insats för att minska priserna i utvecklingsländer. Men dessa har kritiserats. Folk säger att en 200-dollarslaptop inte kommer göra en unge mycket gott om han inte lyckas ta sig till femårsåldern. Med det i åtanke, vad tror du teknikföretagen, som måste göra vinst, kan göra för att snabba på utvecklingen?

– Företag kan bidra både genom att ge pengar till breda områden men även genom att skräddarsy och donera sina produkter till folk som är fattiga. Så i fallet med Microsoft, så blev vi involverade i att få datorer till bibliotek.

– För min stiftelse är huvudprioriteten hälsa, för Microsoft är det mjukvara. Microsoft har en produkt, det är vad det företaget kan. Och det är på det området som det hjälpar utbildare och nyfikna ungar runtom i världen, och jag tycker det är fantastiskt av Microsoft.

– Jag tar den framgång som Microsoft har haft och lägger tiotals miljarder dollar därifrån på grundläggande behov där genombrott kan ske. Och där kommer vi använda mjukvara. Vi kommer använda mobiltelefoner. Vi samlar in data, så vi kommer använda vår mjukvara som ett verktyg för det. Jag önskar att varje företag gjorde lika mycket som Microsoft gör, att ta sin expertis och titta på utvecklingsländerna och se vilka roller de kan spela. Vi har haft en stor inverkan, stor framgång, och det hjälper oss attrahera nya anställda. Det gör att våra anställda mår bra, eftersom vi grundades på en idé om bemyndigande. Vi håller inte bara på och pratar om det, vi är ute i över hundra länder och levererar det på ett betydelsefullt sätt.

Marc Ferranti ställde frågorna


  • Läs mer om Microsoft:

Han ska göra ­ Microsoft säkrare

- CSO