Nu, när du har gjort allting rätt, vore det förbannat synd att snubbla på målsnöret. Projektet är klockrent, du har alla fakta på hand. Det återstår bara en detalj, men en mycket viktig sådan: ledningens godkännande. För att ditt omhuldade projekt inte ska behöva stanna på skrivbordsstadiet måste du kunna tala för din sak – på ett sätt som lockar affärsledningen att satsa. Då finns det ett och annat att tänka på, inför och under presentationen.
Visst – du vet att det handlar om att inte prata teknik utan att anamma verksamhetens språk. Att fokusera på affären, att prata ekonomi och peka på verksamhetsnyttan med projektet.
Du vet det – men det är en annan sak att göra det.
– Cio:er överlag tycks ha det rätt tufft på det horisontella planet, alltså att få ihop sin egen organisation och få den att leverera på ett bra sätt. Och på det vertikala planet, att kommunicera upp mot affärsledningen, har de flesta det ännu tuffare, säger Johan Magnusson, som är föreståndare för Centrum för affärssystem på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet och moderator för CIO Swedens eget nätverk, CIO Executive Club, CEC, i Göteborg.
Att lära sig kommunicera med affärsledningen handlar förstås inte bara om att lära sig ett och annat retoriskt trick. Det handlar om att faktiskt veta säkert hur ett IT-projekt bidrar till verksamheten. Och att kunna berätta det. Det spelar ingen roll om det handlar om en ny infrastruktur eller om nya kundfunktioner – allt som görs inom IT måste gynna verksamheten.
För om du inte lyckas visa hur ditt projekt gynnar verksamheten – ja, då lär det projektet aldrig lyfta från skrivbordet. En vd, en forskare och två CIO:er avslöjar sina bästa knep: