När jag första gången hörde talas om prognosmarknader (”pre­diction markets”) var det i samband med den på många sätt revolutionerande boken ”The Wisdom of Crowds” av James Surowiecki.

Med ett överväldigande exempel som band ihop Wikipedia med en engelsk boskapsmarknad lyfte Surowiecki fram tesen att den engagerade massan av amatörer alltid vet bättre än den främsta expert. De prognosmarknader han skrev om skulle vara fantastiskt spännande att testa på lite mer avancerade prognoser – till exempel för Ericssons kommande vinst ...

Tanken med prognosmarknader är att hitta en gyllene medelväg mellan breda gallup-undersökningar och djupa expertpaneler. Man skapar då en marknad, med tydligt definierade handelsregler, och bedriver handel med ”gissningar”, vars värde ökar eller minskar beroende på marknadens förväntningar.

En primitv form av metoden användes redan vid presidentvalet i USA 1919. Den moderna prognosmarknaden lanserades som prototyp 1982 och i färdig form 1988. En marknad på Universitetet i Iowa är så träffsäker att den i de två senaste amerikanska presidentvalen landat inom felmarginalen 0,2 procent – bättre än någon annan undersökning.

Framgångarna kan sägas vila på tre faktorer. För det första be­lönas deltagarna efter träffsäkerhet. För det andra kan de lära sig av sina misstag och framgångar – efter belöning – och för det tredje är det billigt. Med hjälp av modern teknik kan man hålla nere styckkostnaden för ytterligare deltagare.

Men trots att teorin tillämpats sedan 90-talets början har det varit tyst från företagshåll. HP har gått en liten bit in i bräschen genom att i viss utsträckning
prognosticera försäljning, Dell har testat det på
produktionsplanering och Google och Microsoft sägs båda testa det internt.

General Electric har provat mot idéskapande, och Berkeley-forskarna Ho & Chen har skrivit
i California Management Review om tänkbara tillämpningar på
produktlanseringar.

Själv skulle jag vilja se det appliceras internt, på grundläggande redovisning och ekonomistyrning. Vilket storföretag blir först med att låta en prognosmarknad prognosticera den kommande vinsten?

Med den senaste tidens felgissningar i färskt minne kanske det inte skulle skada med ett träffsäkert alternativ! Och vilken BI-leverantör blir först med att lyfta in detta i sin produktportfölj? Jag tror vi har en spännande tid framför oss.

Johan Magnusson