De flesta framgångsrika bloggare kännetecknas av sin produktivitet. Men det har sin baksida. Bloggare som New York Times talat med klagar över viktförändringar, sömnsvårigheter utmattning och andra symtom som de sätter i samband med pressen att ständigt producera nya blogginlägg att föda det omättliga nätet med.

I december dog teknikbloggaren Marc Orchant i en massiv hjärtattack. Han blev 50 år. För två veckor sedan begravdes Russell Shaw, även han en känd bloggare inom tekniksfären. Han blev 60 år och han dog också av hjärtattack.

Det går inte att säkert säga vad som utlöste hjärtattackerna, men familj, vänner och kollegor till de döda säger till New York Times att de tror att deras bloggar och den stress de skapade åtminstone är en bidragande orsak till deras död.

Russel Shaws flickvän Ellen Green vittnar om den enorma press Shaw kände från bloggen, och berättar att han den sista tiden talade om att försöka förändra sig och leva hälsosammare.

- Bloggsamhället ser det här och säger “åh nej, det hände så snabbt med två så vitala personer på fältet”. De undrar: ”vad har det här med mig att göra”, säger hon till New York Times.

Ett växande problem är att allt fler bloggare får betalt per inlägg eller antal besök. Det ökar pressen ytterligare. En av dem som känner av bloggpressen är Michael Arrington, grundare och redaktör på teknikbloggen Tech crunch.

- Jag har inte dött än. Men vid något tillfälle kommer jag att få ett nervöst sammanbrott och bli inlagd på sjukhuset, eller så kommer något annat att hända. Det här är inte hållbart, säger han till New York Times.

Han berättar att han sedan han startade bloggen de senaste tre åren har lagt på sig 15 kilo, utvecklat svåra sömnstörningar och förvandlat sitt hem till ett kontor för sig och fyra medarbetare.

- Det finns ingen tidpunkt – när du sover inräknat – när du inte är orolig för att missa en story, säger Arrington.