I åratal hade bröddistributören Polfärskts anställda plockat fram statistik ur Crystal Reports och hemmagjorda beslutsstödslösningar. Det hela var så krångligt att man i princip behövde vara specialist.
– Till slut fick det vara nog. Jag tänkte att det måste gå att göra effektivare och enklare. Dessutom ville jag att de långa listorna skulle ersättas med något mer visuellt för att kunna analyseras fortare, säger Elisabeth Wahlström, IT-chef på Polfärskt.
Hon undersökte nya verktyg, som Qliktechs Qlikview, men blev inte övertygad. Men på ett Microsoft-forum i London 2006 blev hon intresserad av betaversionerna av Office och Sharepoint Server 2007.
– Eftersom vi redan använde en hel del Microsoftprodukter, och det i princip handlade om en uppgradering, var detta mest kostnadseffektivt. Därtill ville vi kunna använda Excel som en del av vårt beslutsstöd. De anställda var redan bra på Excel, så inlärningströskeln blev mycket låg, säger Elisabeth Wahlström.
Lösningen uppfyllde en rad kärnkrav, som goda prestanda och visualitet med röd/grön/gul-signalering.
– Olika analysverktyg kan också köras mot samma data warehouse som vi hade sedan tidigare.
Hur såg projektgruppen ut?
– I början var det jag och några utvecklare. När vi hade lagt grunden kom försäljningschefen, affärschefer och vanliga användare också med.
Hur införde ni lösningen?
– Eftersom vi redan hade en mycket pålitlig partner, Nab Solutions, så var vi mindre formella än i en klassisk upphandling. Det handlade främst om konsulttid för att ta fram olika gränssnitt. Allt byggde på att jag löpande lade ut beställningar.
Microsoftprodukterna det handlar om är SQL Server 2005, Office 2007, Performancepoint Server 2007 och affärssystemet Dynamics NAV.
– Sharepoint blev det kommunikationsnav som vi hade letat efter. Att intranät, dokumenthantering och BI vävs samman, säger Elisabeth Wahlström.
Vad kunde ni ha gjort bättre?
– Inget. För att citera vår marknadschef: ”Detta är ta mig f–n det bästa ni gjort!”