För den som inte är en egocentrisk narcissist kan det kännas att jobbigt att marknadsföra sig själv. Inom de flesta kulturer anses skryt vara något fult och i jantelagslandet Sverige ligger toleransnivån för självgodhet ofta lägre än i andra länder.

Att framhålla sina arbetsinsatser kan kännas speciellt svårt för IT-arbetare som kommer från en skola där de lärt sig att kvaliteten på deras arbete talar för sig självt. Men trots att många IT-arbetare känner att de ”säljer ut sig” när de marknadsför sig själva så kan det vara nödvändigt då konkurrensen på arbetsmarknaden blir allt hårdare. Här följer åtta tips på hur man marknadsföra sig själv utan att smöra:

1. Utnyttja rätt tillfälle att marknadsföra dig själv
Förmodligen händer det vart och varannan dag att din chef frågar ”Hur är läget?”
Istället för att svara ”bra” bör du ta tillfället i akt att berätta att ditt projekt går bra och att arbetet är roligt och intressant. Detta menar IT-konsulten Jim Anderson som tycker att projektgenomgångar är ett annat tillfälle som passar perfekt för att framhålla sina arbetsinsatser.
- Under en genomgång får du möjlighet att på ett naturligt sätt berätta om ditt projekt. Se till att vara väl förberedd med en lista över de delmål som uppnåtts och problem som lösts under arbetets gång. Ifall du blåser det här tillfället att marknadsföra dig själv är du förmodligen inte värd en befordran.

2. Hjälp andra att marknadsföra dig.
Att slutföra sitt arbete med god tidsmarginal är förstås bra. Om du sedan meddelar din chef att du är färdig och står till arbetskamraternas förfogande är det ännu bättre. Chefen uppmärksammar din uppsats samtidigt som du får fler vänner på jobbet. Har du andra egenskaper att marknadsföra kan du göra på samma sätt. Om du är duktig på exempelvis Power Point kan du erbjuda dig att hjälpa andra. På så sätt sprider sig ryktet om dina färdigheter.

3.Tala med energi
De flesta människor har svårt för att tala bra om sig själv.
- Därför kan det vara bra att tänka att du talar om ditt jobb istället för om dig själv, tipsar karriärcoachen Curt Rosengren.
- I fall du är entusiastisk inför ditt jobb är det inte svårt att tala om det. Att vara passionerad inför arbetsuppgiften är kanske det bästa sättet att marknadsföra sig själv.

4. Berätta en historia.
Undvik “jag” när du berättar om ditt arbete. ”Jag fick ett stipendium”, ”jag konsoliderade fem datacenter” ”sen gjorde jag det” är ett skrytigt och tråkigt sätt att berätta om sin karriär. Försök att väva in dina erfarenheter och kunskaper i en historia istället.

5. Anpassa tonen till publiken.

Ledarskapsexperter säger att det sätt du väljer för att marknadsföra dig själv ska spegla den publik som ska ta emot informationen.
- Om din chef är en karismatisk ledargestalt bör du försöka matcha hans energi och dynamik, säger Russ Edelman, författare av boken ”Nice Guys Can Get the Corner Office”.

Enligt Russ Edelman är det viktigt att känna av stämningar och veta när det är rätt och fel att tal om sina framgångar. Att glädjas öppet åt en befordran samma dag som flera personer avskedats är en dålig idé.

6. Skryt om andra.

Ifall du tycker att det är obehagligt att tala gott om dig själv kan du tala väl om andra människors insatser och hoppas att den goda karman studsar tillbaka på dig. Men det mest effektiva är förstås om du marknadsför dig själv samtidigt som du berömmer andra.

7.Vidarbefodra beröm.
Om du får ett mail från en kund som berömmer din insats se till att vidarberfodra det till din chef. Skriv till en kommentar i stil med: ”Titta ännu en nöjd kund” eller ”kul att de uppskattar vårt jobb”. Tänk på att ett vidarbefordrat mail lätt raderas se till att du står som avsändare.

8. Ställ din arbetsinsats mot andras.
Ett subtilt men effektivt sätt att hävda sig själv är att ställa din arbetsinsats mot andra som gör liknande jobb, inom eller utanför organisationen.
- Du behöver inte nämna några namn för att jämföra det arbete du hinner med under en månad eller två veckor med andras, säger Russ Edelman.