Wave är en kommande mjukvara på nätet som blandar gamla kommunikationsmetoder, som e-post, direkmeddelanden och dokument i webbläsaren, med nya sociala sätt att dela och samarbeta. Det är tänkt både för privatpersoner och för företag.

Den stora skillnaden i Wave jämfört med till exempel Google Apps, som också har stöd för e-post och att skapa och dela dokument, är principen att informationen dyker upp i en ”ström”. Det fungerar ungefär som Facebook, där innehåll flödar i en ström av information, och användaren kan plocka ut det som är intressant.

Där kan dina e-brev dyka upp tillsammans med diskussioner kring brevet eller inbjudan till en fest med en karta från Google Maps. Och den som kommer in sent i en diskussion kan få hela tråden uppspelad för sig i repris. Wave är öppet och Google släpper in utvecklare för att skapa nya flöden till Wave, som kan hämtas in från andra tjänster på nätet.

Företag har mycket att vinna på en teknik som skapar informationsströmmar på det här sättet. Tyvärr är de flesta dock flera år ifrån att kunna gå över till tjänsten, på grund av hur informationen strukturerats i företaget.

Med Sharepoint sparas informationen prydligt i lådor, och dokumenten måste checkas in och checkas ut, något som gör det svårt för flera att delta samtidigt. Diskussioner mellan många parter sköts med en lång rad oorganiserade e-brev som skickas till alla mottagare.

Tekniker som Wave kan istället låta användarna välja grupper och individer som de vill kommunicera med. Eftersom allt är webbaserat kan informationen uppdateras i realtid.

Gartners analytiker Ken Dulaney följde presentationen av Google Wave på mässan I/O förra veckan. Han var mycket imponerad.

– Det här är en av de bästa produkter jag sett de senaste fem åren, säger Ken Dulaney till IDG News.

Wave innebär en stor evolution av kommunikationen på nätet och konkurrenterna kommer tvingas att komma fram till liknande lösningar, anser Ken Dulaney.