När Kris Rowley, statlig CISO i Vermont i USA, var ute på skogspromenad i somras tittade plötsligt en björn fram bakom en gran – inte riktigt den sortens säkerhetshot Rowley tampas med i vanliga fall.

Som hon lärt sig att man ska försökte hon backa ur situationen lugnt och sansat – men björnen följde efter.

Vad gör man, tänkte hon?

Lägger sig ner och spelar död?
Bara i absolut sista hand!

Slänger ryggsäcken, och hoppas att björnen ger sig på den istället?
Men hon hade ingen ryggsäck!

Det enda hon hade var sin Iphone.

– Halvt i panik kastade jag telefonen på björnen, berättar Rowley.

Det må ha brutit mot hennes egen informationssäkerhetspolicy, men det funkade. Björnen nosade och kände på luren medan Rowley kunde ta sig därifrån.

Som varje god amerikanska skulle göra beväpnade sig Rowley (dock bara med basebollträ) och återvände till björnplatsen ett par dagar senare. Hon hittade telefonen, men den var förstås repad till oigenkännlighet.

Folket på Apple skulle förstå, tänkte hon. Kanske till och med bli lite stolta över att telefonen räddat liv.
– En björn har tuggat på den, sade hon på sin lokala Apple Store.
Tyvärr gick det inte hem.
– Nej, jag blev tvungen att köpa en ny till fullt pris, säger Rowley.

Men även det fulla priset för en Iphone var förstås ett lågt pris att betala i sammanhanget.
– Hellre telefonen än jag, säger hon.

Så, om en björn tuggar även på din Iphone är det nog ingen idé att försöka ta det på garantin. Om det inte funkar för Vermonts informationssäkerhetschef, görs det nog inga undantag för dig heller.

IDG News