Nu när Microsoft släpper Windows 7 är det inte bara en kamp mot Vista-spöket. Jätten kämpar också för att hålla sig kvar på förstaplatsen som världens ledande mjukvaruleverantör. Apple och Google har tagit ledningen på marknader som Microsoft en gång i tiden hoppades lägga under sig – mobiltelefoni och internetsök. Dessutom måste Office – den näst största kassakon efter Windows – plötsligt försvaras mot webbtjänster som Google Apps.
Än rullar miljarderna in i Redmond, och Microsoft är fortfarande branschens mest framgångsrika företag. Men 2010 blir ett ödesår för Microsoft. De måste bevisa inte bara att de kan växa till kritisk massa på sök- och mobilfronten – de måste också bevisa att de kan hålla greppet om en marknad de ägt i många år.
Här sätter vi Microsofts tre ödesmarknader under lupp:
Bing – Microsoft stångar pannan blodig mot Google Fram till slutet av 2004 var sökmarknaden på internet ett ganska jämnt lopp. Sedan dess har Microsoft konsekvent åkt på rejält med pisk. Företaget vägrar ge upp – men gör inte heller några nämnvärda framsteg. | ![]() |
Windows Mobile 7 – Microsofts sista suck? Flera bedömare gissar att nästa version av Windows Mobile blir Microsofts svanesång på telefonmarknaden. Tillhör framtiden Iphone och Android, eller kan Microsoft komma tillbaka? | ![]() |
Office 2010 – kan dinosaurien stå emot Google Apps? När Microsoft släpper Office 2010 är konkurrensläget ett helt annat än det som möte Office 2007. Både Open Office och Google Apps är realistiska alternativ. Microsoft försöker svara – men räcker krafterna? | ![]() |