Det är nu eller aldrig. Häng på Ipad-racet eller dö i glömska. Det är åtminstone känslan i ett uttalande från Gartner. Där uppmanar en av deras tyngsta analytiker Stephen Prentice vd:ar att se till att företaget tar till sig Ipad. Inte CIO:er, utan vd:ar.
– Det är inte vanligt att vd engagerar sig i valet av enskilda tekniska enheter, men Ipad är ett undantag, säger han.
– Vd:ar måste inleda samtal med sina CIO:er om Ipad i företaget, om de inte redan gjort det.
Uttalandet skulle kunna ha varit skrivet eller åtminstone undertecknat av Apple.
– Företag måste inse att det finns mjuka fördelar med Ipad. Bland annat när det gäller att främja rekrytering och att behålla personal. Teknik handlar inte alltid om produktivitet, säger Stephen Prentice.
Som Ipod
Vidare uppmanar Gartner på sitt sedvanliga sätt att vd med hjälp av marknadsavdelningen och produktutvecklare tar reda på hur Ipad skulle kunna användas av företaget och av dess konkurrenter, eftersom Ipad har ”en enorm potential att kraftigt förändra affärsmodeller och marknader”.
Uttalandet avslutas med att vd:ar uppmanas att agera omgående.
– Visserligen är inget helt säkert, men Ipad ser ut att komma att påverka marknaden i motsvarande grad om Ipod gjorde, sa Stephen Prentice.
– Och även om du tror att det är en övergående fluga är kostnaden för att agera nu låg, medan den kan bli extremt hög om du väntar för länge.