Att Indien skiljer sig från USA och Europa på många sätt torde inte ha undgått många. Hur man gör affärer där är ett ständigt hett ämne nu i det indiska it-undrets tidevarv. Managementkonsulten Gunjan Bagla, författare till ”Doing Business in 21st Century India”, har delat med sig av följande tre tips till amerikanska CIO Magazine.

1. Lyssna noga – på vad som inte sägs.

– Indisk kommunikation är ofta indirekt. Indier kanske ogärna säger ifrån även om du ställer orimliga krav. De kan också vara ovilliga att låta dig ta del av dåliga nyheter. Aktivt lyssnande och ett genomtänkt frågande kan göra dig effektivare, säger han.

2. Åk till Indien.

– Om indier utför viktigt arbete åt er, då måste du besöka de kontor där det görs åtminstone en gång om året, gärna två, säger Gunjan Bagla.

– Det spelar ingen roll om indierna får lön direkt av er eller via någon stor outsourcingfirma som Accenture eller IMB, eller om de jobbar för en indiska jätte som Infosys, Tata eller Wipro. Du får ingen bra bild av verkligheten eller av deras potential genom powerpointar i konferensrummet. Åk dit en vecka eller två.

3. Ta inte status quo för givet.

– Ha alltid en backupplan redo utifall det blir nödvändigt att snabb avsluta kontraktet. I en ekonomi som utvecklas så snabbt som Indiens gör idag kan vad som helst hända, säger han.

Han illustrerar med ett exempel från ett företag han själv konsultat åt:
– En indisk leverantör som var väldigt viktig för dem blev uppköpt helt plötsligt. Servicenivåerna påverkades som tur var inte. Men så blev den nya ägaren också plötsligt uppköpt, i en mycket större affär som ingen hade förutsett, och det uppstod en intressekonflikt där man snabbt måste avsluta samarbetet.
– Som tur är hade vi en kompetent leverantör i reserv. Var alltid redo, säger Gunjan Bagla.

Mer om den indiska affärskulturen kan du läsa här: Juan Segura, som startade egen it-avdelning i Indien istället för att outsourca, ger sina bästa tips.