Chipsjätten Estrella stoltserar med ett av Sveriges mest välkända varumärken. Men, för ett år sedan hade man problem: Ingen i företaget, som på grund av bristande lönsamhet just hade knoppats av från Kraft-koncernen till ett norskt riskkapitalbolag, hade koll på vilka chips, kunder och orter som faktiskt lönade sig.

Den insikten blev startskottet för ett bi-projekt, där man köpte in ett verktyg för synliggöra vad man tjänade på – och som skulle användas av alla på företaget. Det var bråttom och allt gick i rasande fart. Efter kort betänketid föll valet på svenska Qlikview, som infördes på rekordsnabba fem dagar. Valet av system var egentligen helt baserat på användarupplevelsen, berättar it-chefen Anders Ivarsson.

– Det är faktiskt så att ett bi-system måste se trevligt ut att jobba i om det ska kunna attrahera användaren att använda det. Vårt arbete startade i maj med en förstudie och vi gick till leverantörer i juni och bad dem komma och visa upp sig. Tre kom. Den dagen hade min tioårige son ledigt från skolan, så han var med på kontoret. Och lite förenklat kan jag säga att vi valde det system där han gäspade minst under presentationen ...

Hur har organisationen som helhet märkt av projektet?
– Qlikview kom in som en sälj- och finansprodukt, och mötte en viss tveksamhet inlednings­vis. Nu är det snarare tvärtom: Qlikview är en gud. Jag är förvånad över det positiva mottagandet – ofta är det ingen halleluja-stämning, men här var det alltså så. Alla gillade det!

På vilket sätt har projektet varit affärsdrivande?
– Hos Kraft Foods kostade vi pen­gar; nu, ett år senare, gör vi istället en sund vinst och om några år en bra vinst. Bi är en klart bidragande faktor till att vi har lyckats vända trenden.

Har projektet gett några oväntade resultat?
– Ja, gud-upplevelsen. Tanken om att bi kan fixa allt. Mycket kan ju bi leverera, men kanske inte allt ...

I vilken utsträckning har projektet verkat besparande?
– Det går inte direkt att prata besparingar, vi hade ju tomt papper.

Hur stor blev investeringen?
– Det vill jag inte säga exakt. Men liknande system från Oracle och Lawson är fyra gånger så dyra som vår första investering och det kan väl sluta någonstans kring hälften?

Vad var de stora utmaningarna?
– Förändringsarbetet. Bi är top-down. Har man inte stöd uppifrån kommer man att misslyckas. Man måste förankra förtroendet för bi så att alla förstår att man måste lita på siffrorna. Folk i ledarposition måste förstå datorer idag, annars är de hämmnade för verksamheten.
– Den här gången hade vi en helt ny koncernledning. Hur ofta får man en sådan chans att köra in något från scratch? ]

Fakta

IT-stöd ... Qlikview
Berörda system ... Lawson M3 och Qlikview. Valutakurser och återvinningsrapporter hämtas från externa och interna webbtjänster
Användare ... har gått från 30 användare sommaren 2009 till 120 av totalt 140 potentiella användare på företaget