Var kom de ifrån egentligen? De skulle ju inte alls in på företagen. De skulle stanna i händerna på konsumenterna. Det var alla överens om. Analytiker, tillverkaren, CIO:er – alla sa att Ipad är en typisk konsumentpryl.

Sen kom explosionen. Först några försiktigt trevande skalv i höstas, sedan – boom – himmelen öppnade sig och pekplattorna formligen forsade in på företagen!

CIO:erna stod handfallna. De var ju vana vid att vända varje krona, att basera varje utgift på ett praktfullt business case. Att nytta skulle gå före nöje, affärer före teknik och standard framför specialare. Det var ju regeln, själva överenskommelsen med verksamheten. Fram tills nu.

Användarna, framför allt många av de högre cheferna i ledningsgruppen, hade fallit handlöst för paddan så fort den landade i butikshyllorna. Det var en kul pryl – och för ovanlighetens skull också en it-pryl som var väldigt lätt att använda. Business case – vadå? Klart den var bra. Klart den skulle in! Nyttan? Säkerheten? Supporten? Ah, det ger sig.

Ovana tongångar för många CIO:er. Men också en tankeställare kring allt från verksamhetens behov till it:s uppdrag. För oavsett vad man tycker om pekplattor gäller det att tänka till – och välja väg och strategi.

– Jag tycker att det är oerhört viktigt att folk får använda de verktyg de känner sig bekväma med och som gör dem mest produktiva, den som säger stopp har totalt missförstått sitt uppdrag, säger David Craelius som är CIO på Klarna och varm anhängare av blandade miljöer. Därmed omfamnar han även paddor.

– De är helt suveräna för många saker, som att ta snabba mötesanteckningar, surfa, mejla och kolla igenom presentationer, säger han.

Sin egen Ipad beställde han från USA redan i maj i fjol, och något av det sista han gjorde innan han lämnade sin tidigare CIO-roll på aktiemäklaren Nordnet vid årsskiftet var att lansera en egenutvecklad Ipad-tillämpning för aktiehandel i realtid.

– Ipad släpptes i Sverige i november och vår trader kom ut 10 december, det var min avskedspresent kan man säga! Ett gränssnitt där man använder fingrarna för att navigera när man köper och säljer aktier som ligger öppet i Apples appstore.

På Nordnet skaffade hela ledningsgruppen Ipad direkt när den kom. Här handlade det om att bekanta sig med en ny plattform för aktiehandel på nätet. Men även på Klarna, som till skillnad från Nordnet inte utvecklar någon slutprodukt för konsumenter, syns pekplattor i var mans hand, konstaterar David Craelius.

– Alla springer runt med dem och tar upp dem på mötena, det är nästan en tävling om att ha minst dator!

Orsaken är helt enkelt att den, förutom att vara trendig, faktiskt är praktisk och användbar i många situtationer, anser David Craelius.

– Men det gäller att hitta vad den är bra på! Först blir man euforisk och tänker att den ska användas till allt. Sedan lite besviken när man märker dess begränsningar. Att skriva längre texter och rita, det är fortfarande bättre på en vanlig dator. Men när man kommit över det och inser att den är ett komplement – som ska användas till snabba saker man gör mobilt, då blir den helt fantastisk igen!

Själv har han helt ersatt sin bärbara dator med Ipad när han reser och han använder den allt mer, även hemma – för att mejla, surfa, se på film och kolla recept när han lagar mat.