Jason Alba hade alltid velat skriva en bok. När han startade ett eget företag, jobbsökartjänsten JibberJobber, fick han äntligen tid för det. Han nämnde idénb för några kompisar som själva hade skrivit och publicerat böcker. De tände på idén och hjälpte honom att få kontakt med ett förlag.
Två veckor senare hade Jason Alba ett avtal med förlaget Happy About Books om att skriva boken I´m on LinkedIn: Now What???.
Fem år senare hade ungefär 12 000 exemplar av boken sålts och dragit in strax under 100 000 dollar, vilket betraktas som en stor framgång. De flesta böcker inom det här området säljer inte i mer än 500 exemplar, säger Jason Alba.
Boken har bidragit till hans karriär på många andra sätt. Till att börja med gav den hans nystartade företag en hög trovärdighet. Han syntes i media vilket ledde till lönsamma uppdrag som talare och konsult.
– Att vara författare är en stor grej. Även om boken suger, även om den är liten och lam. Bara det faktum att du är författare ger dig trovärdighet, säger Jason Alba.
Varför är det så? Därför att det krävs hårt arbete och ett enormt mått av självdisciplin och målmedvetenhet, säger folk som har skrivit böcker.
Att skriva och få en bok publicerad ger dig en tyngd som thought leader på ett sätt som aldrig är möjligt genom en blogg eller på Twitter, säger Russ Edelman på it-konsultföretaget Corridor Consulting. Han har själv skrivit boken Nice guys can get the corner office.
När du får en bok publicerad visar det tydligt att du förstår ett ämne eller ett område så djupt att du kan fylla en hel bok med din kunskap, säger Ben Snyder, författare och vd för konsultbolaget Systemation.
Till sist, genom att ha boken i ditt cv skiljer du ut dig från andra inom ditt område. Dan Roberts, vd för it-konsultbolaget Oulette & Associates, använder boken som företaget har skrivit, Unleashing the power of it, för att bygga relationer med möjliga kunder.
– När en CIO kontaktar oss med en förfrågan om våra tjänster skickar vi en bok istället för en massa marknadsföringsskräp, säger Dan Roberts.
– Vi vill ge möjliga kunder något som hjälper dem att förstå vår filosofi och vårt angreppssätt. Det ger en helt annan start på relationen.
Om du behöver boosta din karriär, etablera dig som en thought leader eller stärka företagets varumärke så borde bokskrivande stå på din att-göra-lista. Så hur gör man?
Så kommer du igång
Du behöver inte ha en passion, eller ens gåvan, för skrivande. Om du hatar att skriva men ändå vill skriva en bok kan du alltid skaffa en spökskrivare.
Om du är säker på att du klarar att skriva en bok på egen hand är det en god idé att träna genom att starta en blogg.
– Se till att du blir bekväm med att skriva och uttrycka dig själv. Sen kan du gå vidare därifrån, säger Russ Edelman.
Dan Roberts håller med och påpekar att blogginnehållet också kan utgöra en bra grund för själva boken.
Sätt upp ett schema
Alla författare är eniga om att skrivande kräver självdisciplin. Eftersom de flesta författare som inte har det som heltidsjobb har veckor eller månader då de kan skriva oavbrutet, måste de sätta av tid varje dag för att göra det.
– En av mina favoritförfattare, Thom singer, berättade för mig att om du sätter dig 20-40 minuter varje dag för att skriva så kommer du att ha en ett första utkast klart efter 90 dagar. Det är rätt överkomligt, säger Jason Alba.
Förlag eller självpublicerat?
Jason Alba publicerade sina två första böcker genom ett traditionellt förlag. Men hans nästkommande två böcker tänker han publicera själv. Beslutet har inget att göra med att relationen till förlaget skulle vara dålig. Det handlar istället om att han vill maximera sin vinst.
– Om jag säljer 1 000 böcker vill jag nå en marginal på 17 000 dollar istället för 3 000 dollar, säger han.
Om du vill låta ett förlag publicera din bok behöver du inte ha ett färdigt manus att visa upp när du först tar kontakt med dem. Det räcker med några färdiga kapitel och en synopsis, säger Eric Rickstad, vd Idea2book som hjälper författare med redigering och kontakter med förlag.
Jason Alba säger att hans första bok fungerade som en katapult för hans eget varumärke och hans företag.
– Att vara en författare har givit mig en betydande inkomst och har hjälpt mig att utveckla verksamheten i JibberJobber på sätt som jag inte hade kunnat göra annars, säger han.
IDG News