Gavagai är en avknoppning från forskningsinstitutet Sics, där de båda grundarna startade utvecklingen av tekniken. Sics och de anställda är majoritetsägare och bakom företaget står också större svenska finansinstitutioner. Deras kunder finns inom främst tre områden, finans, omvärldsbevakning och säkerhet.

Varför tror du att företag är så intresserade av er teknik nu?
– Idag finns gigantiska, föränderliga och flerspråkiga datamängder som måste tröskas, information man inom exempelvis marknadskommunikation har kunnat bortse från ganska mycket. För 50 år sedan fanns inte de gigantiska datamängderna på det sättet. Men i själva verket gick folk och knorrade och pratade med varandra ändå om företag och deras produkter.

Då fick man sina potentiella kunder medvetna genom annonsering på stortavlor. Och så fick man säga att “det spelar ingen roll vad folk säger, för vi kommer inte åt det ändå”. Om två kompisar då träffades på ett fik och pratade om en nyligen inköpt bil och hur bra den är så ”rörde sig de vågorna i små cirklar och planade ut ganska fort”, förklarar Jussi Karlgren.

– Men idag är det inte så utan även de ganska svagt uttryckta signalerna rullar på ganska snabbt och långt. Om jag skriver en blogg om saker jag är nöjd med och ofta nämner min cykel i stil med “jag cyklar på min Vintage Crescent, jäklar vad jag mår bra, det är fint väder och jag ska ta en fika på Nytorget och svänga förbi Nudie och köpa en ny kavaj …” så färgar det av sig på varumärket Crescent.

– Den effekten är är jättesvår att hitta för jag är inte ens medveten om att jag skickar ut den. Men att få in den sortens signaler, det är en del av det som är big data. Hur ska jag kunna förhålla mig till den numera mycket mer transparenta omgivning som mitt varumärke befinner sig i?

– Då måste man ha en modell som som inte innebär att man bara tar lite fler stickprov. För då kanske man får med signalen eller så får man inte med den. Om det viktiga är just den här komplettheten då måste man ha en modell som tar allt. Och det är det som är det fräsiga med det vi gör.