En ensam CIO gör ingen it-avdelning. För att lyckas i rollen räcker det inte att du själv ”förstår hur it stödjer affären”. Du måste få dina medarbetare och partners med dig – och helst få dem att ge det lilla extra!

När det är fullt upp och hårt tryck kan det vara svårt med motivationen. Då faller det på dig som ledare att vaska fram den.
– Min strategi går ut på att hitta drivkraften hos de enskilda medarbetarna – men också det som dödar drivkraften.

Det säger Christer Sandström som är chef för myndighetsgemensam it och infrastruktur på Försvarets Radioanstalt, FRA.

A och O för att hitta denna drivkraft är det han kallar för ”kvalitativ kontakt”.
– Det är viktigt att ha en inlyssnande dialog och att utöva ett aktivt ledarskap. Annars får du ingen känsla för vad som driver den enskilde medarbetaren, säger han.

I praktiken innebär det att han försöker lägga så mycket tid som möjligt på att kommunicera med sin personal. Det är viktigt att verkligen låta det ta tid – och att vara tillgänglig, i det stora och lilla, betonar han.
– Vi har dels de lite större, återkommande utvecklingssamtalen, men de sker rätt sällan. Därför försöker jag ha spontana mikroutvecklingssamtal när det dyker upp en fråga som är relaterad till en enskild medarbetare. Sedan är det ju också så att man träffar medarbetarna i vardagen ...

Det är viktigt att komma ihåg att människor är olika, tycker han. Vad som är utvecklande och intressant för en person är det kanske inte för en annan. Som chef gäller det att lyssna på medarbetaren och fånga upp vad som triggar honom eller henne.

Och – minst lika viktigt – att förstå vad som får honom eller henne att tappa lusten. Det är också individuellt, även om vanliga motivationsdödare är stress och bristande prioritering.
– Otydlighet och stress gynnar inte drivkraften direkt, säger han.
– Det går att köra några sprintlopp, men sedan måste man pausa. Att skapa en lagom stor arbetsbelastning så att man inte dödar drivkraften är en managementfråga.